Festivalové Vary, den pátý: Co přijde po Mordu aneb filmy ze sekce Budoucí premiéry

Ze snímku Virtuální přítelkyně | Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Dost o tom, co by mohly nabídnout následující ročníky festivalu, napovídají výsledky grantových výzev a scenáristických soutěží, které jsou ve Varech každoročně vyhlašovány. V minulosti bylo třeba podle oceněného scénáře Jaroslava Žváčka natočeno drama Jana Prušinovského Kobry a užovky, které později získalo šest Českých lvů.

Festivalový deník Karlovy Vary Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Nikdy jsem si nevysnil takhle úžasnou premiéru,“ dojímal se Adam Martinec před projekcí svého celovečerního debutu Mord. V zaplněném Velkém sále hotelu Thermal se jí účastnil i prezident Petr Pavel s první dámou Evou.

Filmová povídka o jedné vesnické zabíjačce byla v karlovarské Hlavní soutěži uvedena jako jubilejní dvacátý snímek, jehož původní scénář ocenila Filmová nadace. „Vypointovaný příběh, herecký koncert herců i neherců a mladý režisér, který přesně ví, co chce natočit. To jsou přednosti, které diváci jistě ocení,“ slibovala Helena Uldrichová, vedoucí Filmového centra České televize.

Na podzim se ještě chystá premiéra Roku vdovy, který podle oceněného scénáře Eugena Lišky natočila Veronika Lišková, a After Party Vojtěcha Strakatého. Na 57. ročníku festivalu se v hlavní soutěžní sekci blýsklo zase Brutální vedro režiséra a scenáristy Alberta Hospodářského. Dystopicky laděná road movie mu vynesla cenu poroty.

Ocenění scenáristé (zleva, první řada) David Semler a Dodo Gombár, Sára Zeithammerová a Tomáš Lazecký | Zdroj: Filmová nadace

Martinec za Mord loni od nadace dostal finanční podporu ve výši 110 tisíc korun. Letos si půl milionovou odměnu rozdělili David Semler a Dodo Gombár jako spoluautoři dramatu Ledoví koně, Tomáš Lazecký za drama Analog a Sára Zeithammerová za filmový portrét malířky Toyen s názvem Spící.

„V hlavní kategorii zvítězily texty ze současnosti, které se zabývají spletitými mezilidskými vztahy. Ledoví koně představují neotřelé rodinné drama, Analog je pak dobře vystavěnou psychologickou sondou,“ popisuje předseda správní rady Filmové nadace Martin Chalupský.

Festivalové Vary, den čtvrtý: O půlnoci najdete věčné mládí a zamilujete se v posilovně

Číst článek

„Kategorie Hvězda zítřka přinesla zajímavý příběh slavné malířky Toyen, jenž nás zavádí do období protektorátu a prostřednictvím vzpomínek přibližuje její neobyčejný život i dílo,“ přibližuje.

Celkem už nadace podpořila 127 scenáristů částkou přesahující 13,7 milionu korun. Letos vybírala ze 74 anonymně přihlášených textů.

V rámci Works in Progress, kde se prezentují celovečerní filmy v závěrečné fázi produkce či postprodukce, získal cenu ve výši 5000 eur dokument Virtuální přítelkyně od Barbory Chalupové, „objevný, dojemný a komplexní obraz těch, kteří v dnešním online a sociálním tržním prostředí rozhodli k nejstaršímu povolání na světě (tak trochu jinak)“.

Odměna ve formě obrazových postprodukčních služeb od společnosti UPP připadla tureckému snímku Amedspor, zvukové postprodukční služby od Soundsquare zase slovensko-českému projektu Milovník, nie bojovník.

Stipendium na měsíční stáž v Hollywoodu v rámci programu Future Frames připadlo dánskému filmaři William Sehested Høeg. Porotu zaujal svou Stížností, tragikomedií z firemního prostředí, kde mezilidské vztahy a přátelství soupeří s ambicemi a povýšení je největším cílem lidské existence.

Kristina Roháčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme