Letos se vůbec poprvé Ji.hlava konala deset dní. Rozprostřením programu přišla o část svého kouzla koncentrovaného intelektuálního večírku, ale pro program má rozšíření smysl.
Filmaři na česko-francouzském filmovém festivalu Czech-in představili několik připravovaných snímků. Mezi nimi například film o Janu Amosovi Komenském, na kterém Češi spolupracují i s Francouzi.
Přehlídka filmové úrody ze tří nejprestižnějších evropských festivalů letos nabídne 11 titulů, mimo jiné i vítězný snímek Berlinale nebo alegorické drama zasazené do současného Íránu.
Ocenění za nejlepší ženský herecký výkon na filmovém festivalu v Benátkách dostala australsko-americká hvězda Nicole Kidmanová za erotický thriller Babygirl.
Snímek Křehký domov diváky prostřednictvím smíšené reality bere do docela obyčejného pokoje, za jehož okny vypukne válka. Režisér Ondřej Moravec ho vymodeloval podle rozbombardovaného bytu u Kyjeva.
Tři herečky, jeden festival a spousta očekávaní, která se ale jen těžko naplňují. Šimon Holý natočil nízkorozpočtový film Hello, Welcome během několika dní na loňském karlovarském festivalu.
Mladí diváci sledují velké množství braku, kvalitní film ale dokážou ocenit, myslí si výkonný ředitel karlovarského filmového festivalu Kryštof Mucha. Na festival by jich chtěl nalákat víc.
Nejvíc ocenění ale posbíralo norské vztahové drama Až na věky. Pro Křišťálový glóbus si přišla i představitelka hlavní ženské role Helga Guren. Cenu prezidenta převzali herci Clive Owen a Ivan Trojan.
„Vždycky jsem si myslel, že se pod kloboukem schovává mozek postavy. Barbossa je namyšlený, marnotratný, šílený, zároveň ale i přitažlivý. Pak jsem si ale klobouk sundal a všechno zmizelo.“
Letošní držitel Ceny prezidenta karlovarského festivalu se velmi nerad opakuje. „Vždycky hledám nějakou výzvu nebo něco, z čeho mám strach, co mě udrží naživu a snad se tím i něco přiučím,“ říká.
„Tohle je ta nejkrásnější soška, ještě krásnější než Oscar,“ usmíval se španělsko-německý herec. „A moc mě těší, že je to Cena prezidenta. Pomůže to mé krizi středního věku.“
Dost o tom, co by mohly nabídnout další ročníky festivalu, napovídají výsledky grantových výzev a scenáristických soutěží, které jsou ve Varech každoročně vyhlašovány.
Pokud se o půlnoci vyskytnete ve Velkém sále hotelu Thermal, vždycky se dočkáte něčeho veskrze bizarního a zároveň syrově lidského. Třeba na filmech Substance nebo Milé laskavosti.
Ukrajinský režisér Oleh Sencov na festivalu v Karlových Varech osobně uvedl svůj snímek Real. Sám ho ale spíše označuje jako rozhlasovou hru. Veškerá akce probíhá ve vyjednávání přes vysílačku.
Svoboda projevu. Tím se řídili jak rozhlasoví redaktoři, ale i zvukoví technici, kteří po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968 zvládli ještě několik dní nezávisle vysílat.
Film Mr. Kneff nás zavede do Prahy roku 1919. Soderbergh získal v roce 2001 Oscara za film Traffic – Nadvláda gangů. Diváci ho ale znají ale hlavně díky trilogii Dannyho parťáci.
V angličtině se jim říká glass children, tedy skleněné děti. Nejčastěji jde o zdravé sourozence dětí se zdravotním hendikepem. Tou je i vysokoškolačka Johana, protagonistka nového dokumentu Ta druhá.
„Dejte herci svobodu a nechte ho dělat svoji práci. Když si možná něco představujete trochu jinak, tak to hercům řekněte, ale s každým musíte mluvit jinak,“ řekl v rozhovoru pro Radiožurnál.
„Jaká byla tvoje válka?“ prohlásí hrdinka nového snímku Vigga Mortensena, když se po letech opět setká se svým milým. „Příliš dlouhá. A úplně jiná, než jakou jsem ji očekával,“ dostane se jí odpovědi.
Viggo Mortensen na zahajovacím večeru uvede svůj romantický western Až na konec světa. Filmový festival v Karlových Varech letos nabízí 136 hraných i dokumentárních celovečerních filmů.
V Karlových Varech začíná 58. ročník Mezinárodního filmového festivalu. První film uvidí diváci už dopoledne a večerním slavnostním zahájením jako tradičně provede ředitel přehlídky Jiří Bartoška.
Oproti zahraničním filmovým festivalům v Berlíně nebo Cannes jsou Karlovy Vary jen minimálně financované z veřejných zdrojů, říká výkonný ředitel karlovarského festivalu Kryštof Mucha.
Nabízíme tip na krvák, který se může stát divácký hitem, mimořádný a formálně zajímavý český snímek, svérázný autoportrét slavného režiséra i filmy důležité v prostoru střední a východní Evropy.
„Eva byla voda, já jsem byl oheň a mám pocit, že kdyby festival dělaly dva ohně nebo dvě vody, tak ani jedno by nebylo dobré,“ vzpomínal loni na karlovarském filmovém festivalu jeho šéf Jiří Bartoška.