Na trase budoucí dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem objevili archeologové zajímavé nálezy

Zbytky cihelny z 19. století nebo úlomky nádob z období mladší doby kamenné. Takové nálezy odhalili archeologové v trase budoucí dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem na Lounsku. Ještě v průběhu odkrývání naleziště představili objevy novinářům.

Loun Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výkopové práce na trase budoucí dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem

Výkopové práce na trase budoucí dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem | Foto: Robin Röhrich | Zdroj: Český rozhlas

Vedoucí archeologického výzkumu Jan Vizner upozornil, že výzkum stále probíhá a datace je tak poměrně zkreslená. Lokalitu označil za multikulturní – to znamená, že nálezy jsou z různých období.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na trase budoucí dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem objevili archeologové řadu zajímavých nálezů

Nejstarší úlomky keramických nádob je podle něj možné přisoudit podle zdobení kultuře s vypíchanou keramikou, tedy do období mladší doby kamenné – asi 7000 let před naším letopočtem.

Nález cihelny u Bílence pak archeologové předpokládali – objekt totiž objevili v různých archiváliích. Jako ještě stojící budova je zaznamenána například v historických mapách z první poloviny 19. století.

2:09

Pole u Budyně nad Ohří skrývalo bronzový poklad starý přes 3000 let

Číst článek

Dnes jsou pod odkrytou vrstvou ornice vidět oblasti s výrazně jinou, oranžovou barvou cihel, jak suť zeminu zabarvila. Místy jsou ještě i nepatrné zbytky zdí. Zánik malé cihelny souvisí zřejmě s konkurencí větších podniků na konci 19. století.

Fyzický průzkum v zemi je podle Jana Viznera náročný a nákladný a dělá se jen tam, kde je potřeba. Před stavbou dálnice se provádí takzvaný záchranný archeologický výzkum. To znamená, že archeologové nejdou do lokality naslepo – nejprve hledají v místech, kde stavbaři budou stavět.

Nalezené stopy historie zdokumentují a v podobě publikací, fotografií, 3D modelů či artefaktů uchovají.

Moderní metody se podle Viznera přibližují tomu, že se některá místa budou moct prozkoumat i bez kopnutí do země – například tedy podpovrchovým snímáním.

Výkopové práce na trase budoucí dálnice D6 mezi Petrohradem a Lubencem | Foto: Robin Röhrich

Robin Röhrich Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme