Měly štěstí, že stály na správné trase. Železnice měla Říčany změnit v relaxační zónu pro pražské měšťany

Nástup vlakové dopravy ve světě změnil mnoho věcí. Vše se najednou zmenšilo, přestože se možnosti zdály naopak nekonečné. Nové příležitosti spojené s infrastrukturou se nevyhnuly ani středočeským Říčanům. Jak to tam s vlakovou dopravou bylo a jak ovlivnila podobu města?

Říčany Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

První vlak přijel do Říčan v roce 1871. Dráha, kterou do města zavedli, byla mimořádně významná. Šlo totiž o jeden z největších železničních projektů u nás, propojení Prahy s Vídní.

Přehrát

00:00 / 00:00

Více v reportáži Kryštofa Jiříka

Říčany tak měly trochu štěstí v tom, že náhodou stály na správné trase. Byla to navíc jedna z prvních tratí v Česku. Dalo se tedy předpokládat, že v Říčanech budou obyvatelé slavit. Tak úplně to ale nebylo.

„Je zajímavé, že se zdá, jako by to tehdejší společností podle dobových záznamů z kronik ani tolik nezarezonovalo. My totiž v těch kronikách nenacházíme žádné zásadní zmínky o tom, že by zavedení železnice lidi tehdy vnímali jako nějaký zásadní civilizační pokrok nebo zlom,“ vysvětluje historik muzea Říčany Radek Holodňák.

Jak ale čas ukázal, zlomové to bylo. V Říčanech totiž vyrostlo jen jedno nádraží, a to pro osobní vlaky. Nákladové tam nebylo. A to rozhodlo o budoucím vývoji a charakteru města.

„Už při plánování té zastávky se počítalo s tím, že Říčany mají být jakousi relaxační zónou pro pražské měšťany. Říčany byly už v té době známé tím, že do nich turisté jezdí za čerstvým vzduchem, krásnou přírodou, kopcovitým terénem a lesy. A tak nějak se počítalo, že právě k těmto účelům by Říčany mohly být využívány,“ dodává historik.

Říčany jako sluneční lázně

V Říčanech tak díky tomu nikdy žádná průmyslová zóna nevyrostla. Na průmyslu město nebylo závislé a rozvíjelo se jako takzvané sluneční lázně, tedy něco jako letovisko pro lidi z Prahy.

1:58

‚Havíři, vzbuďte se!‘ Místem, kam sametová revoluce dorazila snad nejpozději, byla Karviná

Číst článek

Turismus změnil podobu a vývoj města až dodnes. Po čase ale přistoupili na to, že alespoň pár vagónů s uhlím za rok na nádraží odbavit mohou.

A jak to nakonec dopadlo, přibližuje Holodňák: „Tehdy se místním podařilo vyčíslit potencionální zájem o vagóny s uhlím na tři až pět vlaků ročně. Fascinují je, jak špatný odhad to byl, protože jen o pár let později, vzhledem k reálné spotřebě uhlí v Říčanech, těch vagónů přijelo do Říčan 800 až 1000. Přestože se nejednalo o nákladní nádraží, tak je vidět, že určitá potřeba toho těžšího zásobování tady i tak byla.“

Přesto ale Říčany dodnes zůstávají historicky jedinečné v tom, že ačkoliv stojí na jedné z nejstarších tratí, nikdy v nich nevznikla průmyslová zóna tak, jako to v celém zbytku země bylo běžné.

Jana Myslivečková, Kryštof Jiřík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme