Rodiče by na vysvědčení měli reagovat klidným dialogem. Pochválit a podpořit, radí psycholožka

Buďte v klidu, pochvalte a nabídněte podporu, jak se zlepšit. To je návod dětských psychologů, jak reagovat na vysvědčení, které v pátek tisíce dětí donesly ze školy domů. Pro někoho může být vysvědčení úleva, jiní ale kvůli němu zažívají stres nebo strach. „Dětem se uleví, když zvládnou rodičům o známkách říct co nejdřív a na rovinu. Neměly by kvůli tomu zažívat výčitky nebo trest,“ říká pro Český rozhlas Plus psycholožka Tereza Tetourová.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předávání vysvědčení (ilustrační foto)

Děti si v pátek odnesly domů vysvědčení (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Učitelé i v tomto školním roce pozorovali, že mezi dětmi stále zůstává víc duševní nepohody. Doznívají mimo jiné třeba dopady covidové pandemie. I to se může odrazit na známkách.

Dětští psychologové doporučují rodičům, aby při pohledu na vysvědčení nejdříve pochválili – třeba za předměty s dobrými známkami nebo za posun v porovnáním s pololetím nebo předchozím rokem. A až potom začít mluvit, v čem a jak se zlepšit.

Princip PPP u nenásilné komunikace s dětmi: Pocit, Potřeba a Přání, radí psychoterapeutka Virtová

Číst článek

Podle dětské psycholožky z centra Locika Terezy Tetourové je dobré, aby si reakci rodiče promysleli předem. 

Centrum Locika taky rodičům doporučuje, aby takový rozhovor nebyl monolog, ale aby se ptali dětí na jejich pocit a vnímání situace. Ujistili je, že známky nemění jejich vztah. Aby jim nabídli, jestli nepotřebují nějakou podporu, třeba doučování nebo větší klid na učení.

Podle psycholožky Tetourové je taky důležité si uvědomit, že ve studijních výsledcích se může odrážet to, jak se děti ve škole cítí.

Kam pro radu

Pokud si rodič zpětně uvědomí, že nereagoval tak, jak by chtěl, ale neví, co udělat dál, může se poradit například na Rodičovské lince. V situaci, kdy třeba jeden z partnerů reaguje agresivně, ohrožuje další členy rodiny, tak může být namístě volat i policii.

Pro děti nebo dospívající, kteří se necítí kvůli vysvědčení dobře, je k dispozici i chat nebo telefon Linky bezpečí.

Podle dětské psycholožky Terezy Tetourové se dětem uleví, když zvládnou rodičům o známkách říct co nejdřív a na rovinu. Ale neměly by kvůli tomu zažívat třeba výčitky nebo trest.

Změna v hodnocení na školách. Projekt Vysvědčení JINAK si dává za cíl komplexní zhodnocení žáků

Číst článek

Přímo ve školách se žáci a rodiče můžou obracet i na školní psycholožky a psychology. Počet škol s těmito pozicemi oproti loňskému roku podle dat ministerstva školství mírně vzrostl. Žáci se na odborníka teď můžou obrátit skoro na 800 základních školách a 220 středních školách. To je stále ale jen zhruba pětina těchto škol v Česku.

Slovní hodnocení

Méně stresu a přesnější zpětnou vazbu může žákům dát slovní hodnocení. Odhady České školní inspekce říkají, že alespoň v některých ročnících hodnotí žáky slovně asi deset procent škol. Zákon umožňuje dávat známky oběma způsoby.

Horší výsledky v některých předmětech vůbec nemusí znamenat, že se dětem nedaří v jiných oblastech. Je proto dobré je podporovat v tom, co je baví a v čem ukazují talent. 

Tomáš Kohout, Tamara Kocourková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme