Řidiči musí dodržet bezpečnou vzdálenost mezi vozy, v zákoně ale definována není. Policie to chce změnit
Silniční zákon přikazuje řidičům dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Ani jeho novela ale neuvádí kolik metrů to přesně je. Policie usiluje o to, aby v zákoně právě taková definice byla. Bez ní nemůže dodržování bezpečného rozestupu kontrolovat ani přestupky pokutovat. Nedodržení bezpečné vzdálenosti tak s jistotou ukáže až nehoda. Podle statistik je nedostatečný odstup pátou nejčastější příčinou dopravních nehod.
Definice bezpečné vzdálenosti je v zákoně definována tak, že řidič musí dodržovat takovou dostatečnou vzdálenost, aby dokázal zareagovat, když vozidlo před ním zpomalí nebo zastaví.
Zapínání bezpečnostních pásů lidé podceňují. V Česku přibývá těch, kteří se nepoutají
Číst článek
V jedné z pracovních verzí novely už vzdálenost byla definovaná v metrech. V návrhu bylo, že při osmdesátikilometrové rychlosti by muselo mít osobní auto před sebou třicet metrů. Ministerstvo dopravy se ale rozhodlo jít cestou prevence.
„Rozhodli jsme se na vybraných úsecích dálnic vyznačit pomocí vodorovného i svislého dopravního značení bezpečný odstup. Princip je velmi jednoduchý. Mezi mým vozidlem a vozidlem přede mnou by měli být na vozovce vždy vidět alespoň dvě šipky,“ popisuje mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský
Policie je ale jiného názoru. Ředitel dopravní policie Jiří Zlý usiluje o přesnou definici založenou buďto na vzdálenosti nebo časového odstupu, jako tomu je v jiných evropských zemích.
Každé třetí nákladní auto bylo přetížené. Policie zveřejnila výsledky vážení za první pololetí
Číst článek
„Z preventivního hlediska se samozřejmě doporučuje zachovávat bezpečné rozestupy v délce dvou sekund, případně tří sekund,“ říká ředitel Zlý, zároveň ale připomíná, že bez upřesnění nemůžou jeho podřízení takový přestupek kontrolovat a řidiče pokutovat.
Policie proto ve spolupráci s platformou Vize nula, která se snaží snížit nehodovost v Česku na minimum, zkouší kontrolovat řidiče pomocí dronů se speciální softwarem.
„V případě zjištění nebezpečné vzdálenosti tak jen upozorňují řidiče na možné následky,“ dodává Zlý.
Inspirace v zahraničí
V německém silničním zákoně je bezpečná vzdálenost definovaná podobně jako u nás, policie ale může vzdálenost kontrolovat.
Technologické vychytávky pro cyklisty. Bezpečnost na silnicích má zvýšit radarový detektor nebo laser
Číst článek
„Za bezpečné se považují dvě sekundy, než dojedeme na stejné místo, kudy projel automobil před námi. To je zjednodušeně řečeno rychlost dělená dvěma,“ vysvětluje dopravní expert z Ústředního automotoklubu Igor Sirota.
Například při stokilometrové rychlosti musí řidič mít bezpečný odstup 50 metrů. Němečtí policisté využívají speciální blesková čidla ve vozovce nebo zařízení, které mají přímo ve vozidlech.
Na rakouských dálnicích je nutné dodržovat pravidlo dvou sekund, které kontrolují pomocí dopravních kamer.