Pár milisekund, které zachraňují životy. Airbagy slaví sedmdesátiny, dnes existují už i pro motorkáře

Vzduchový vak, nazývaný také airbag, už je neodmyslitelnou součástí automobilů a stačí mu milisekundy k tomu, aby řidiči a spolujezdcům při nehodě zachránil život. Před 70 lety na airbag dostal patent Američan John W. Hetrick, vynalezl ho ale už o rok dřív. V automobilu pak airbag poprvé vyzkoušeli až v roce 1972.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Airbag (ilustrační foto)

Airbagy slaví sedmdesátiny | Zdroj: Pixabay | Licence Pixabay,©

V Česku je možná jako vynálezce airbagu známější Ladislav Smoljak jako pan Severýn z filmu Kulový Blesk. Vladimíru Knotkovi hranému Josefem Abrhámem v jedné ze scén chlubí vzduchovým vakem, který vymyslel.

Zapínání bezpečnostních pásů lidé podceňují. V Česku přibývá těch, kteří se nepoutají

Číst článek

Vůbec poprvé použila čelní airbag v automobilu v roce 1972 americká společnost General Motors, mimo jiné výrobce značky Chevrolet. Tehdy se o tom dozvěděli i diváci v tuzemských kinech z Československého filmového týdeníku.

Aby se airbag vůbec aktivoval a nafouknul, potřebuje rozbušku a také senzor přetížení, který se aktivuje při nárazu.

„Aktivuje nějaký zapalovač, který aktivuje vyvíječ plynu, a pomocí výbuchu dojde k výrobě nějaké plynné látky a ta nafoukne vak,“ vysvětluje princip fungování airbagu Josef Mík z Ústavu dopravních prostředků ČVUT v Praze.

Technologické vychytávky pro cyklisty. Bezpečnost na silnicích má zvýšit radarový detektor nebo laser

Číst článek

Zvuk rozbalování airbagu může připomínat výstřel z pistole. Současné airbagy se aktivují rychlostí šedesát milisekund. Po nafouknutí se okamžitě začnou vypouštět.

„Ten airbag má v sobě ještě výduchy, kterými přebytečný plyn uniká a ten airbag se začne po chvíli vyfukovat. Člověk do toho airbagu padá už v okamžiku, kdy se vyfukuje, jinak by ten airbag byl moc tvrdý,“ doplňuje Mík.

Automobilky si airbagy upravují sami podle svých modelů. Je tak běžné, že se načasování aktivace vaku liší. Kromě čelních airbagů se už dnes běžně používají boční, hlavové i kolenní airbagy. Vyrábějí se i airbagy pro motorkáře, chodce, cyklisty, ale i lyžaře.

Luděk Hubáček, job Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme