Spousta řidičů situaci podceňuje. Silnice ale začínají namrzat už při teplotě kolem nuly, popisuje odborník

Pokud se v následujících dnech chystáte někam autem, můžou vám plány zkomplikovat třeskuté mrazy. Podle meteorologů by se teplota neměla vůbec dostat nad nulu, v noci může spadnout až k minus patnácti stupňům Celsia. A to už mohou zamrzat zámky aut nebo klesat kapacita baterií. Další nebezpečí pak hrozí přímo na silnicích, kde může být led nebo zmrzlý sníh. Základem je podle lektorů autoškol a dopravních expertů sundat nohu z plynu a předvídat.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

mráz, ilustrační foto

Policie připomíná, že základem bezpečné cesty je rychlost (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Spousta řidičů tu situaci v první řadě podceňuje, protože si myslí, že klouzat to začne, až začne sněžit,“ zdůrazňuje lektor autoškoly Martin Aujezdský. Silnice totiž začínají namrzat daleko dřív, už při teplotách kolem nuly, a proto doporučuje řidičům, aby na silnicích nejednali zbrkle.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž o řízení v mrazech

„Nedělat žádné trhavé pohyby s volantem, přizpůsobit to konkrétní situaci. Někdy je vhodné naplno začít brzdit, protože moderní asistenty, které vozidla mají, můžou v situacích výrazně pomoct třeba od nějaké kolize. V některých situacích bude stačit třeba jenom ubrat plyn a nechat vozidlo, aby samo zasáhlo do řízení a vzpamatovalo se,“ popisuje Aujezdský.

Pokud je už nehoda nevyhnutelná, stále má řidič možnost zmírnit její následky, aspoň nasměrovat auto do míst, kde není žádná překážka. „Jakmile je před námi překážka a je tam sníh, jestliže je na krajnici bokem od silnice, a víme, že to neubrzdíme, tak zamíříme do toho sněhu, tam jsme schopni se vyhnout nebo zastavit,“ radí dopravní expert Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

Policie také připomíná, že základem bezpečné cesty je rychlost. Zbytečné havárie jsou totiž z toho, když ji řidič nepřizpůsobí aktuálním podmínkám.

„Zákon ukládá řidiči povinnost přizpůsobit rychlost nejen dopravním značkám, ale i vlastnostem vozovky, viditelnosti, hustotě provozu a dalším okolnostem. Nepřizpůsobení rychlosti se v případě nehody posuzuje individuálně s ohledem na konkrétní situaci,“ říká policejní mluvčí Violeta Siřišťová.

2:41

Po českých silnicích jezdí 18 tisíc sedmnáctiletých řidičů. Policisté s nimi dosud řešili jen osm nehod

Číst článek

Loni podle Siřišťové kvůli nepřizpůsobení rychlosti okolnostem na silnici zemřelo při nehodách 25 lidí, o dva méně než o rok dřív.

Někteří řidiči se v mrazech na silnice ani nedostanou, protože podcení přípravu auta na teploty pod nulou. „Jde nejčastěji o problémy se startováním, problémy s vybitou nebo již špatnou autobaterií, problémy se zamrzlým palivem, případně se nemohou řidiči dostat do vozidel, zamrzlé zámky a tak dál,“ popisuje mluvčí Asociace asistenčních společností Aleš Povr.

Podle Povra by měli mít ideálně řidiči rozmrazovač zámku, který motoristé seženou běžně na čerpacích stanicích. Ústřední automotoklub ještě doporučuje mít v ostřikovačích nemrznoucí směs a jiné kapaliny minimálně do minus dvaceti stupňů Celsia.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme