Počet úmrtí je vyšší, než byl loni i předloni, nejtragičtější den byl 22. srpna, kdy zemřelo na silnicích šest lidí. Policie zveřejní upřesněná prázdninová čísla v průběhu příštího týdne.
Ani zvýšená přítomnost policistů na silnicích o svátcích nezabránila dopravním nehodám. Celkem jich policie řešila 750, v 55 případech zjistily hlídky u řidičů požití alkoholu.
„Do akce jsou zapojeni kolegové ze služby pořádkové policie, případně cizinecké policie. Ti mívají svá kontrolní stanoviště zpravidla na silnicích nižších tříd, případně v obcích,“ říká Jiří Zlý.
Bez definice nemůže policie dodržování bezpečného rozestupu kontrolovat ani přestupky pokutovat. Podle statistik je nedostatečný odstup pátou nejčastější příčinou dopravních nehod.
„Překročení nejvyšší povolené rychlosti, přestupky spočívající v nepoužívání bezpečnostních pásů nebo v držení hovorového zařízení – na to se zaměřujeme,“ popisuje ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Dětem začaly prázdniny. Dopravní policie proto posiluje kvůli odjezdu Čechů na dovolenou hlídky po celé republice. Právě začátek letních prázdnin bývá na silnicích nejhektičtější.
Za mírnější následky dopravních kolizí může zejména to, že lidé v důsledku koronavirové pandemie zůstali častěji v Česku. Na hlavních tazích byl proto hustější provoz a rychlost byla pomalejší.
Jak přísně zatím policisté dodržování mimořádných opatření kontrolují? Na co se zaměří během nadcházejících Velikonoc? A stíhají policisté řešit i běžnou kriminalitu a závažné dopravní přestupky?
Policejní prezident Jan Švejdar o víkendu ohlásil, že omezí takzvanou bagatelní činnost, při které přijdou policisté do kontaktu s lidmi. Týkat se to mělo právě třeba preventivních dopravních akcí.
Na semaforech po celém Česku by se mohla objevit takzvaná blikající zelená, zvažuje to ministerstvo dopravy. Novinku v létě otestují na křižovatkách v Břeclavi.
Lerch se odvolává na lékaře a odborníky, podle kterých jakékoliv ovlivnění alkoholem snižuje řidičské schopnosti. Na někoho totiž může mít i malé množství vliv.
Nejvíc mrtvých je ve Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji. Druhá polovina roku je rizikovější než první, říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch, který ocenil novou aplikaci iROZHLAS.cz.
Podle dopravního experta Romana Budského by bylo ideální, kdyby policisté na rizikových místech měřili pravidelně, a ne jen nárazově při akcích, jako je třeba právě Speed Marathon.
Až pojedete po silnici nebo dálnici, kde je víc jízdních pruhů, dobře si rozmyslete, do jakého se zařadíte. Čeští řidiči je ale často nerespektují, a proto kvůli tomu vznikají nebezpečné situace.
Ťok se kvůli dopravní kalamitě na D1 sešel s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Janem Kroupou a ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem.
Hlášení o podvodných asfaltérech, kteří se po čase objevili v Praze, policie nejprve uložila do šuplíku. Když na případ upozornil server iROZHLAS.cz, začali se detektivové věcí znovu zabývat.
Už roky před nimi varuje nejen česká policie, ale v minulosti po nich dokonce pátral i Interpol. Nyní o sobě takzvaní falešní asfaltéři dali znovu vědět. Objevili se u jedné z pražských firem.
Na stovkách míst v Česku, která označili občané jako riziková, budou ve středu policisté měřit rychlost v rámci dopravně bezpečnostní akce Speed marathon.
Zhruba u tří až čtyř nehod je podezření, že tam roli hrála zdravotní indispozice. Pokud se to potvrdí, tak se pak tyto události z bilance smrtelných nehod zpětně odečítají.
Na tuzemských silnicích loni zemřelo podle policejních statistik 502 lidí. To je nejmíň od roku 1961. Dopravních nehod ale loni ve srovnání s rokem 2016 mírně přibylo.