Koronavirus, hustá doprava i akce. O prázdninách zemřelo při nehodách nejméně lidí od roku 1990
O letošních letních prázdninách zemřelo na českých silnicích 98 lidí. Počet obětí dopravních nehod je tento rok nejnižší od roku 1990. Oproti loňskému červenci a srpnu si kolize vyžádaly o 20 mrtvých méně, oproti předloňsku o 17. Policejní statistiky nehodovosti v úterý na tiskové konferenci představil ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Za mírnější následky dopravních kolizí podle Zlého může zejména to, že lidé v důsledku koronavirové pandemie zůstali častěji v Česku. Na hlavních tazích byl proto hustější provoz a rychlost byla pomalejší.
Ocenění Gentleman silnic získal osmnáctiletý řidič. Loni zastavil u nehody a zachránil život
Číst článek
„Zaznamenali jsme pokles ve všech hlavních kategoriích,“ řekl Zlý. Dopravních nehod podle něj vyšetřovali policisté 17 778, což je oproti loňsku pokles o 247. Kromě smrtelných případů se snížil i počet těžce a lehce zraněných.
Nižší úmrtnost je podle ředitele dopravní policie dána více faktory. „Jednak jsme docela medializovali připravované dopravněbezpečnostní akce,“ uvedl Zlý. Díky tomu se podle něj například poslední prázdninový víkend obešel zcela bez smrtelných následků.
Také někteří řidiči podle něj už začínají jezdit ohleduplněji. Nejvíce však následky nehodovosti ovlivnilo to, že Češi mnohem více vyhledávali k dovoleným místa v tuzemsku.
Od začátku roku do konce srpna se v Česku stalo 63 088 dopravních nehod, při kterých 323 lidí zemřelo, 1180 utrpělo těžká zranění a 14 495 lidí se zranilo lehce. Nejčastější obětí jsou řidiči osobních aut. Počet úmrtí je nejnižší od roku 1961, od něhož dopravní policie vede statistiku nehodovosti.
Horší statistika jen u cyklistů
Při dopravních nehodách ale zemřelo o prázdninách o sedm cyklistů více než loni. Počet obětí z řad jezdců na kolech se tak více než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2019 zahynulo v červenci a srpnu na silnicích šest cyklistů, letos to bylo 13.
Vyšší počet tragických následků srážek pro lidi jedoucí na bicyklech přičítá zejména nárůstu tuzemské cykloturistiky v důsledku koronavirové krize a zvyšujícímu se počtu lidí na elektrokolech.
Ve Smidarech zkoušeli zpomalit dopravu atrapou úsekového radaru. Značky museli sundat
Číst článek
Cyklisté jsou jedinou skupinou účastníků dopravního provozu, u které se v létě výrazně zvýšila úmrtnost. Znatelný pokles naopak zaznamenali policisté u obětí z řad motocyklistů či spolujezdců v motorových vozidlech.
Úmrtnost cyklistů kromě koronaviru ovlivnil podle Zlého i nárůst lidí využívajících elektrokola. „Tito lidé často přeceňují své síly,“ prohlásil ředitel dopravní policie. Elektrokola podle něj způsobila také to, že se řady cyklistů rozšířili i o skupiny lidí, kteří dříve na bicyklech nejezdili.
Od počátku roku do konce srpna zemřelo při nehodách 34 cyklistů, počet obětí vzrostl oproti stejnému období loni o deset.