Virus zika i dengue. USA bojují proti tropickým nemocem, vypustily tisíce geneticky upravených komárů

Na Floridě bzučí první tisícovky geneticky upravených komárů, postupně jich má být až 20 milionů. Jde o experiment poprvé v historii povolený americkými vládními úřady. Cílem je potlačit v nejjižnější části Floridy invazivní druh komára, který přenáší horečku dengue, virus zika a další tropické nemoci. Část tamních obyvatel proti tomuto genetickému inženýrství dlouhodobě a silně protestuje.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Komár egyptský

Komár egyptský | Foto: Sanofi Pasteur | Zdroj: Flickr | CC BY-NC-ND 2.0,©

Floridský úřad, který má dohled nad komáry na starosti, tvrdí, že vyčerpal jiné možnosti, jak účinně bojovat s komárem egyptským, druhem, který tropické nemoci přenáší. Je prý stále odolnější vůči insekticidům, navíc loni se na jihu Floridy po delší době znovu velmi rozšířila nákaza horečkou dengue, objevovaly se i případy viru zika.

Může přenášet dengue i ziku. Komár tygrovaný se rozšířil do poloviny Francie

I proto floridské i federální úřady loni vydaly poprvé povolení pro experimentální nasazení geneticky upravených komárů – konkrétně samců neškodných co do šíření nemocí. Ti mají za úkol spářit se se samičkami komára tropického a jejich mladé samičky v další generaci pak umírají dřív, než začínají sát lidskou krev a šířit nemoci.

Americko-britská firma Oxitec už podobné programy zkoušela v Brazílii, Panamě nebo na Kajmanských ostrovech.

Zastánci této metody zmiňují, že kromě jiného šetří životní prostředí, protože se tím omezuje potřeba k hubení komárů chemickou cestou. Ta kromě dalších škod způsobuje i to, že hubí i ostatní druhy komárů a hmyzu. Genetická metoda je zacílená pouze na přenašeče tropických nemocí, tedy na samičky komára egyptského.

Horečka dengue je nejrychleji se šířící nemocí. Ročně přibude 390 milionů nových pacientů

Odpůrci této metody včetně té velmi aktivní skupiny právě v oblasti floridských ostrovů Keys naopak tvrdí, že existuje příliš mnoho nejistot a potenciálních rizik pro obyvatele a rovnováhu životního prostředí, pokud se metoda vymkne kontrole, a že úřady nevědí, co dělají, když ji povolily. Petici proti ní podepsalo víc než čtvrt milionu lidí.

Pochybnosti existují také o tom, jak moc je účinná. Společnost Oxitec na základě vědeckých studií označuje vypouštění geneticky upravených komárů za velmi účinné a bezpečné.

Teď začala první fáze, pilotní, na několik menších oblastí omezený projekt, který má ukázat možnosti této metody, zatím řádově s desetitisíci geneticky upravených komárů. To má trvat přibližně čtvrt roku.

V druhé fázi se má do přírody na jihu Floridy dostat už 20 milionů těchto komárů a pro letošek a příští rok celkem je americkými úřady schváleno povolení vypustit přes tři čtvrtě miliardy těchto komárů.

Jan Kaliba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít