Piráti se chlubili metodikou na zadávání státní reklamy, sami ale svou politickou inzerci neuhlídali
Pirátská strana na konci volební kampaně zveřejnila reklamní článek, v němž se chlubila svým bojem proti dezinformacím. Mimo jiné v něm zmínila vypracovanou metodiku z dílny pirátského šéfa Ivana Bartoše, která má pomoci státním institucím správně inzerovat v mediálním prostoru. Sama strana ale v předvolební kampani svou politickou reklamu neuhlídala, když ve svém inzertním článku neuvedla ze zákona povinné informace o zadavateli reklamy.
Piráti se chlubili metodikou na zadávání státní reklamy, sami ale svou politickou inzerci neuhlídali
„Rozdělují společnost, šíří nenávist a mohou i zničit demokracii. Dezinformace jsou největší globální hrozbou v příštích dvou letech. Uvádí to Světové ekonomické fórum, které každoročně hodnotí ty největší světové problémy,“ zní úvod článku, který na konci května zveřejnil Deník.cz.
Jde o inzertní text Pirátské strany, který si zadala v rámci své volební kampaně do Evropského parlamentu. V něm popisuje, jak se její členové na evropské i tuzemské úrovni zasadili v boji proti dezinformacím a jejich šiřitelům.
Článek je sice na jeho začátku označený nápisem „komerční sdělení“, kterým samo médium musí svou inzerci od novinářských článků odlišit, v celém textu ale chybí další ze zákona povinná informace. Totiž kdo byl zadavatelem a zpracovatelem reklamy.
„Skutečně z naší nepozornosti vypadla na konci textu věta o zadavateli/zpracovateli – na rozdíl od Vámi zmíněného textu o panu (Mikuláši) Peksovi (Piráti). Za to se omlouváme a prosíme redakci o co nejdřívější úpravu,“ přiznala pirátská mluvčí Veronika Šmídová s tím, že brzy dojde k nápravě.
To ale nebyl jediný prohřešek. Nesprávně označený byl totiž tento text i při sdílení médiem na sociální síti Facebook, kde na skutečnost, že jde o inzertní sdělení, upozorňuje čtenáře už pouze nepatrná adresa webové stránky „pr.denik.cz“.
„Zde jsme od Deník.cz nedostali post před publikací k náhledu, tedy jsme ho neměli možnost upravovat. I zde prosíme redakci o nápravu, zároveň v META knihovně reklam je tento příspěvek správně označen jako politická reklama,“ vysvětluje chybu mluvčí Šmídová.
Ta navíc přislíbila, že tato politická reklama bude standardně vykázána dle požadavků Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (ÚDHPSH). „Faktura za propagaci bude veřejně dostupná v našem pirátském proplácecím systému, jak je to u nás běžné,“ dodává.
Aneta Pinková, která má na dohledovém úřadu evropské volby na starost, pro iROZHLAS.cz pouze uvedla, že případ eviduje jako možné porušení zákona „a jako takový bude prošetřen a projednán“. „Pokud následně v této věci nebude zahájeno správní řízení, mohu případ okomentovat,“ dodala s tím, že zatím se k věci nemůže vyjádřit.
Jak je to s metodikou?
Článek přitom jako jeden z úspěchů Pirátů zmiňuje třeba i metodiku z dílny ministerstva pro místní rozvoj (MMR) a jeho šéfa Ivana Bartoše, která se zadávání reklamy v mediálním prostoru věnuje. A která má státním institucím mimo jiné radit, jak inzerovat, aby se vyhnuly umístění své reklamy třeba na takzvaných dezinformačních či konspiračních webech.
Reklama lidovců na takzvaném dezinfowebu? Zadání inzerce bylo jiné, šlo o chybu, hájí se strana
Číst článek
„Donedávna na těchto webech inzerovaly i státní instituce nebo politické strany. To už ale díky nové metodice z dílny ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) není možné,“ odkazují se Piráti ve svém textu na článek webu iROZHLAS.cz o tom, že se lidovecká reklama objevila na stránce AC24.cz, kterou označilo Vojenské zpravodajství za dezinformační.
Článek iROZHLAS.cz ale paradoxně říká pravý opak, než tvrdil pirátský inzertní text. Tedy, že navzdory roční existenci metodiky se může státní i politická reklama na takzvaných dezinformačních médiích i nadále vyskytovat. A to zkrátka proto, že uhlídat, kde a jak bude politická reklama inzerována, není zcela triviální úkol.
Transparentní kampaň
Pirátská strana dopadla z hlediska hodnocení transparentnosti předvolební kampaně ze všech stran nejlépe, vyplývá to z analýzy Transparency International.
Všechny kandidující strany a hnutí ale pokulhávaly podle hodnocení nevládní organizace právě v on-line kampani. A to včetně zmíněných Pirátů.
„Subjekt nepublikuje přehled profilů na sociálních sítích, přes které vede předvolební kampaň. Není tak jasné, které placené příspěvky subjekt počítá do zákonného limitu na předvolební kampaň. Na webu Piroplácení je vidět, jak velké částky strana hodlá zaplatit za online propagaci, ale i zde chybí informace o konkrétních účtech na sociálních sítích,“ píše v hodnocení Pirátské strany Transparency International.
Inzerenti totiž sice mohou uvést, na kterých stránkách si zobrazení své reklamy nepřejí, řada stránek toto blokování ale pomocí technických obezliček obchází, jelikož na zobrazení reklamy vydělávají. Kontrola je pak velmi obtížná, protože reklama je cílená na konkrétní uživatele podle toho, co na webu dělají. Nezobrazuje se tedy všem stejně. Což zjistili právě i lidovci, které na jejich reklamu na webu AC24.cz upozornil až iROZHLAS.cz.
I v tomto případě Piráti svůj inzertní text s ohledem na dotazy webu iROZHLAS.cz upravili. A to tak, že by se státní inzerce neměla na těchto webech objevovat „v případě použití“ zmiňované metodiky. Na její funkčnosti a prospěšnosti ale Piráti trvají.
„Před uveřejněním metodiky byl poměrně velký počet reklam veřejných institucí na konspiračních webech a ministerstvu se jejich počet podařilo razantně snížit. Nyní k tomu výjimečně občas dojde, nicméně příčinou je nepoužití této metodiky, která je doporučující a nikoliv povinná,“ říká mluvčí Šmídová s tím, že i s ohledem na „kličky konspiračních webů“ se MMR snaží metodiku včas aktualizovat. „Vámi uvedená politická strana (KDU-ČSL - pozn. red.) evidentně zmíněnou metodiku nepoužila,“ doplnila.