Hořká, 2 miliardy let stará a mnohem slanější než mořská. Vědkyně ochutnala nejstarší vodu na Zemi

V roce 2016 učinili geologové a geoložky zkoumající kanadský důl mimořádný objev. Nalezli do té doby izolovanou tekoucí vodu, kterou lze považovat za nejstarší objevenou vodu na Zemi. Vědecký článek byl publikován v časopise Nature.

Voda v jeskyni

Voda v jeskyni | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash,©

Kapalina byla objevena už v roce 2013 v kanadském dole a je stará asi 1,5 miliardy let. První bazén s pradávnou vodou leží v hloubce 2,4 km. V roce 2016 však na stejném místě vědci z Torontské univerzity objevili hlubší zdroj vody, který je nejméně o 500 milionů let starší.

Seina je čistá na koupání, zní z Paříže. Kvalita vody v řece by mohla ovlivnit olympijské sporty

V hloubce asi 3 kilometry našli tekoucí vodu, jejíž stáří testy odhalily na 1,5 až 2,64 miliardy let. Jelikož byla po celou tuto dobu izolovaná, jedná se o nejstarší vodu, která byla na Zemi nalezena.

Tým vědců, kteří objev učinili, vedla profesorka Barbara Sherwood Lollar. „Lidé si myslí, že nejstarší voda je nějaké malé množství vody zachycené v hornině. Ale ve skutečnosti bublá přímo na vás. Proudí rychlostí několika litrů za minutu,“ uvedla Sherwood pro BBC News.

Vodu se následně nezdráhala ochutnat. „Pokud jste geolog nebo geololožka, pravděpodobně jste už olízli spoustu kamenů,“ odůvodnila Sherwood Lollar na první pohled překvapivý postup, tentokrát však místo kamene ochutnala kapky starodávné vody.

Následně zjistila, že voda je velmi hořká a slaná, mnohem slanější než voda mořská. Vědci dále našli chemické stopy, které po sobě zanechaly drobné jednobuněčné organismy, dříve žijící v tekutině.

„Při pohledu na sírany ve vodě jsme byli schopni vidět stopy, které svědčí o přítomnosti života,“ řekla profesorka Sherwood Lollar. Studium vodních ploch, jako je tato, by mohlo vědcům napovědět, kde jinde ve Sluneční soustavě by mohl být život. Mezi možná místa patří třeba oceány na ledových měsících Saturnu a Jupiteru.

Anna Beljo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít