Problém s emisními pravidly. Letecké společnosti s vnitrostátními lety volají po narovnání trhu
Letecké společnosti se zapojily do kampaně před červnovými volbami do Evropského parlamentu. Neshodnou se ale na požadavcích. Společnosti s vnitrostátními lety požadují od Evropské unie narovnaní klimatických pravidel. Informoval o tom web Politico.
Letecké společnosti a další průmyslová odvětví náročná na emise oxidu uhličitého jsou v EU, Velké Británii a Švýcarsku zatíženy Evropským systémem pro obchodování s emisemi (ETS). Ten vyžaduje, aby společnosti nakupovaly povolenky na pokrytí emisí oxidu uhličitého, které vypouštějí. Systém se ale v letecké dopravě vztahuje pouze na lety na krátké vzdálenosti a nedopadá na lety dálkové.
Elektrické letadlo bude na Novém Zélandu přepravovat poštu, přijdou na řadu také lidi?
Číst článek
To se nelíbí nízkonákladovým společnostem jako je třeba Ryanair. Ten od EU požaduje, aby povolenky museli kupovat všichni. Dopravci jako Lufthansa, Air France nebo KLM, kteří častěji létají právě do vzdálených destinací, jsou proti.
Zatímco na lety na krátké vzdálenosti se vztahuje systém ETS, pro lety na dlouhé vzdálenosti bude zaveden systém pro snižování emisí Corsia z produkce OSN. Začne ale platit až v roce 2027 a je mírnější než evropský systém.
Podle výpočtů zprávy skupiny Transport & Environment, která se zabývá ekologickými kampaněmi, zaplatily společnosti, které létají po Evropě, v roce 2023 za povolenky ETS zhruba tři miliardy eur. Vnitrostátní lety ale vyprodukují pouze 22 procent emisí ze všech letů z Evropy.
Šéfové leteckých společností, které vypravují hlavně vnitrostátní lety, varují, že jejich firmy jsou kvůli přísným klimatickým pravidlům EU v nevýhodě a vyzvali k zavedení plošných standardů.