Komiks i videa. Kybernetický úřad spouští Digitální stopu, která má děti naučit bezpečnosti na sítích
Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost chce děti naučit, jak se bezpečně chovat na internetu. V pondělí proto spouští projekt s názvem Digitální stopa. Školáci si prostřednictvím jednoduchého příběhu vyzkoušejí, jak se dají jejich data na internetu zneužít i jak si je můžou chránit.
„Rád bych tady s vámi dnes měl program, který se jmenuje Digitální stopa a který by nás měl naučit něco o tom, jak se máme chovat na internetu tak, abychom byli v bezpečí a aby se nám nic nestalo,“ zahajoval na brněnské Scio škole David Kudrna z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost program s názvem Digitální stopa.
Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost chce děti naučit, jak se bezpečně chovat na internetu. Více si poslechněte v reportáži Pavly Lioliasové
Děti jsou ve třídě rozdělené do dvojic a každá má před sebou počítač. Celý projekt je totiž dostupný online. Školáci v něm procházejí příběhem s dvanáctiletou Bárou. „Používám sociální sítě, mám profil třeba na instagramu, youtube nebo tiktoku. Lajkuji, komentuji, sdílím – zkrátka stejné věci, jako děláš i ty. Jenže tyhle věci, které dělá každý, mě dostaly do situace, kterou bych nikomu nepřála,“ čte úvod celého příběhu jeden z žáků.
Děti si otevřou webovou stránku projektu a začínají procházet celým kurzem. Mají v něm vytvořené třeba záznamy komunikace Báry s přáteli na sociálních sítích, ve kterých hledají správné odpovědi na otázky v testu.
„Jestli se přestěhovala do Brna, kolik jí je, jestli má soukromý účet,“ vysvětluje Aneta s Adélou, jak test probíhá.
Bez facebooku
„Program Digitální stopa je interaktivní online kurz, který se snaží dětem přiblížit, jak se mají chovat na internetu tak, aby zůstávaly v bezpečí. Cesta k tomu, jak jim to chceme ukázat, vede právě přes fiktivní příběh jedné dívky, která nedělala v zásadě nic špatného, ale přesto se jí to potom vymstilo,“ vysvětlil Radiožurnálu designér vzdělávacího procesu Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost David Kudrna.
Aplikace pro virtuální realitu měla závažné bezpečnostní chyby. Spoluobjevil je i český student
Číst článek
Projekt si od pondělí může spustit každá škola, učitel nebo taky rodič. Stačí jít na web digistopa.cz. „Tam najdou i metodiky a další podklady k tomu, aby to i třeba učitel, který s tím nemá velké zkušenosti, dokázal zrealizovat tak, aby to bylo užitečné. Takže jednak jsou tam nějaké metodické podklady, jsou tam k tomu všechny materiály, co jsou potřeba, a i nějaké tipy a doporučení, co je dobré žákům říct, co je dobré zdůraznit,“ dodává Kudrna.
V celém online kurzu se ale vůbec neobjevuje světově nejrozšířenější sociální síť - facebook. „Vzhledem k tomu, že tuhle aktivitu máme nastavenou pro pátý, šestý ročník, tak facebook jako sociální síť pro ně není atraktivní a nebývají tam, netráví tam čas. Proto jsme volili jiné sociální sítě, jako je třeba youtube nebo instagram,“ vysvětluje Kudrna proč.
Kyberšikana
Že právě tyto sítě děti využívají nejčastěji, potvrzují i samotní školáci. Třeba žákyně osmé třídy Aneta se snaží svoje soukromí na sociálních sítích chránit. „Nic nesdílím, mám soukromé účty a dávám si tam jen lidi, co znám,“ popisuje.
Hit, nebo hrozba? Díky FaceApp virtuálně zestárnete, podle kritiků ale mohou být zneužita osobní data
Číst článek
A podobně je na tom i její spolužák Tobiáš: „Mám jenom instagram. Tiktok nemám, nic takového. Jenom instagram a skoro nic tam neposílám. Mám tam maximálně asi šest fotek a jsem tam většinou neaktivní. Tam moc často nelezu. Nebaví mě to.“
Celý kurz se prostřednictvím videa snaží děti upozornit i na kyberšikanu a radí, jak se chovat, pokud ji žáci zažijí.
„Kyberšikana je šílená právě v tom, že jí neuniknete. Můžete být vystaveni posměchu 24 hodin sedm dní v týdnu. Proto se oběti kyberšikany hroutí mnohem dřív než oběti šikany klasické. I když ji nechci samozřejmě zmenšovat,“ říká dívka ve videu.
Podle poslední výroční zprávy České školní inspekce řešila právě kyberšikanu každá čtvrtá základní škola, o rok dřív to byla každá pátá.