Analytik Šlerka: Dějiny internetu jsou posety hroby sociálních sítí. Bude Twitter další?

Sociální síť Twitter změnila své logo. Místo modrého ptáka nyní uživatele vítá bílé X na černém pozadí. Proč se Elon Musk rozhodl pro rebranding firmy? Neriskuje tím další odliv uživatelů? A co ničí zaběhnutou síť nejvíce? Datový analytik Josef Šlerka v audiozáznamu ještě vysvětlí, co znamená označení dark web, i to, proč se z podcastového rozhovoru s hercem Jaroslavem Duškem stala událost, ke které má potřebu vyjádřit se každý.

Jak to vidí... Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Staré a nové logo sociální sítě Twitter

Staré a nové logo sociální sítě Twitter | Foto: Dado Ruvic | Zdroj: Reuters

„Kdyby měl být člověk vstřícný, tak řekne, že Elon Musk se snaží ono X prosazovat už dlouhou dobu jako souhrnné označení pro své impérium. Zlovolný marketingový analytik by ale řekl, že když firma neví, jak dál, tak rebranduje,“ komentuje událost v pořadu Jak to vidí... datový analytik Josef Šlerka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Host: datový analytik a vedoucí Studia nových médií na FF UK Josef Šlerka. Moderuje Vladimír Kroc

Podle něj to souvisí s tím, že Elon Musk nemá pro síť Twitter žádnou dlouhodobou strategii. „Jeho jedinou strategií v tuto chvíli je dodržet určité závazky, které dal a které se týkají třeba jeho představy o svobodě slova, ale zároveň chce z Twitteru učinit místo, které mu bude, když už nic jiného, tak aspoň nepřinášet ztrátu.“

Midasovský komplex

Elon Musk koupil Twitter loni v říjnu za 44 miliard dolarů a pravděpodobně šlo o impulzivní nápad. „Jednak mu hrozily komplikace za nedodržení veřejného příslibu, který dal, a jednak má sebevědomí člověka, který si myslí, že je schopen proměnit cokoli na zlato.“

Vedle toho se Twitter dlouhodobě potýkal s tím, že narazil na strop v počtu uživatelů a na možnosti svého příjmu. „V době, kdy ho kupoval Elon Musk, služba stagnovala. Pokusy o rozvoj nevedly k lepší monetizaci. Takže to, co vidíme dnes, je Muskova snaha získat peníze, což je samozřejmě naprosto legitimní.“

Přeposlání tweetu jako x na druhou. Lidé vymýšlejí nové názvy pro příspěvky po přejmenování platformy

Číst článek

Podle Šlerky se tedy Musk bude snažit vytvořit nový typ super aplikace, zřejmě po vzoru asijských aplikací, které umožňují například platby v obchodech nebo posílání mikroplateb mezi uživateli.

„Problém je, že západní svět na toto možná vůbec není zvědavý. Nenarážíme tady na něco, co se dá řešit technologií, ale narážíme na něco, co je spojené s kulturními vzorci společnosti.“

Šance na to, že se to podaří, zvlášť v kombinaci s tím, že Twitter opouští velké množství lidí, je tedy podle Šlerky malá.

„Zřejmě půjde o další hřebíček do rakve Twitteru v té staré podobě. A uvidíme, jestli vůbec nějaká nová nakonec bude. Podle mě ztráty převáží nad zisky. Elon Musk si to sice nemyslí, ale dějiny internetu jsou posety hroby sociálních sítí. Dnes jsme v zajetí jen těch nejsilnějších.“

Blokace Twitteru?

Kromě problematického loga X, na které mají práva i společnosti jako Microsoft nebo Meta Platforms, je největší problém Twitteru podle Šlerky to, do jaké míry bude schopen obsloužit zpravodajství.

Problém nového loga Twitteru? Práva na ‚komerčně oblíbené‘ písmeno X mají Meta i Microsoft

Číst článek

„Twitter dlouhou dobu fungoval jako exkluzivní zdroj zpravodajského obsahu přímo z místa. Pokud se ale komentátoři nakonec rozhodnou odejít, a vidíme, že jich spousta odchází, tak nemá Twitter jako globální aplikace šanci.“

I kdyby se nové X nakonec stalo ekonomicky silnou a univerzální aplikací, půjde vždy spíše o síť šitou pro americký trh, nekompatibilní s evropským právem.

„Víme, že Elon Musk se s EU příliš nebaví. Opouští všechna pravidla, která byla nastavena. Bude tedy zajímavé sledovat, do jaké míry bude EU silná v přijetí nějakých opatření. Třeba se nakonec dočkáme i toho, že EU vydá pokyn k blokování Twitteru na území EU,“ uzavírá Josef Šlerka.

Vladimír Kroc, Pavlína Odložilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme