Meta nabídne méně personalizovanou reklamu. Sítě zůstanou zdarma se spoty, které nepůjdou přeskočit

Americká internetová společnost Meta Platforms snižuje v Evropské unii o zhruba 40 procent poplatky za používání sociálních sítí Facebook a Instagram bez reklamy. U bezplatného používání těchto sítí pak evropským uživatelům nabídne možnost dostávat méně personalizovanou reklamu. Oznámila to v úterý. Snaží se tak rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně využívání osobních údajů uživatelů.

Menlo Park/Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Meta

U bezplatného využívání sítí pak Meta v příštích týdnech umožní výběr méně personalizované reklamy (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

Evropané nyní mohou sítě Facebook a Instagram používat bezplatně s cílenou reklamu, nebo za poplatek bez reklamy. Meta oznámila, že od úterý snižuje měsíční poplatek u webových verzí svých platforem bez reklamy na 5,99 eur (zhruba 150 korun) z 9,99 eur. U chytrých telefonů poplatek klesne na 7,99 eur (zhruba 200 korun) z 12,99 eur.

U bezplatného využívání sítí pak Meta v příštích týdnech umožní výběr méně personalizované reklamy. Ta bude vycházet pouze z nedávných aktivit uživatelů na těchto sítích a z minimálních osobních údajů, jako jsou věk či pohlaví.

Firma upozornila, že v případě volby méně personalizované reklamy se lidem budou občas objevovat reklamní spoty, které nebude možné po několik sekund přeskočit. Zároveň vyjádřila přesvědčení, že větší personalizace reklamy je přínosná pro uživatele i inzerenty, protože umožňuje propojovat zákazníky se značkami a produkty, které jsou pro ně nejvhodnější.

Nebezpečné produkty i podvodné inzeráty. Google loni zablokoval nebo odstranil přes 5,5 miliardy reklam

Číst článek

„V méně personalizované variantě budeme k zobrazování reklam využívat mnohem méně údajů, takže reklamy mohou méně odpovídat zájmům dané osoby,“ uvedla společnost Meta. „Zavádíme tyto významné změny v reakci na požadavky unijních regulátorů,“ dodala.

Regulace z Unie

Evropská komise (EK) v úterý agentuře Reuters sdělila, že Meta tento nový model vytvořila sama bez dohody s unijními regulátory. „Je předčasné spekulovat o dopadu na pokračující řízení ohledně nedodržování pravidel. Naším cílem je zajistit, aby Meta pravidla co nejdříve plně a účinně dodržovala,“ dodala.

Komise začátkem července obvinila firmu Meta, že její systém nabídky bezplatných služeb výměnou za souhlas s využíváním osobních údajů k cílené reklamě není v souladu s novými pravidly, která se v Evropské unii vztahují na velké internetové platformy. Meta podle předběžného vyšetřování komise porušuje od března platné nařízení o digitálních trzích (DMA) tím, že uživatele nutí do výběru jedné ze dvou možností a nenabízí další alternativy.

Evropská komise vyšetřuje firmu Meta. Prý málo omezuje šíření podvodných reklam a dezinformací

Číst článek

„Chceme dát občanům možnost mít kontrolu nad svými vlastními daty a zvolit méně personalizované reklamy,“ uvedla v červenci místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová.

Předsedkyně Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB) Anu Talusová v úterý uvedla, že nový model představený společností Meta je nyní zapotřebí posoudit. „Vítáme však skutečnost, že takováto důležitá platforma oznamuje, že nabídne novou možnost pro služby zdarma s omezenějším profilováním uživatelů pro účely reklamy,“ dodala.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme