‚Je jich jako hub po dešti a mají výborný byznys.‘ Úřady brojí proti překupníkům dálničních známek

Státní fond dopravní infrastruktury zahájil novou kampaň proti webům přeprodávajícím dálniční známky s přirážkou. E-shopy někdy uvádí, že za peníze navíc zasadí strom nebo že provádějí službu tím, že „známku nakoupí za vás“. U jednodenního kuponu může zákazník zaplatit až téměř dvojnásobek oproti oficiálnímu webu edalnice.cz. Přitom musí vykonat stejné kroky – vybrat si typ a platnost kuponu a vyplnit SPZ vozidla.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministerstvo dopravy eviduje nejméně 23 e-shopů, které si účtují zbytečné poplatky

Ministerstvo dopravy eviduje nejméně 23 e-shopů, které si účtují zbytečné poplatky | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) s podobnými firmami bojuje už nejméně tři roky, jak sdělila serveru iROZHLAS.cz ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Lucie Bartáková. Úsilí úřadu připomíná souboj s hydrou – setnete jednu hlavu a další vyrostou. „Je jich jako hub po dešti a mají výborný byznys,“ říká Bartáková.

Úřad buď už prošel, nebo prochází doménovými spory ve snaze zcela zablokovat přístup uživatelů na překupnické weby. Docílil toho, aby na dotyčných e-shopech bylo drobným šedým písmem napsáno, že člověk platí navíc manipulační poplatek. Dále úřad spolupracuje s Českou obchodní inspekcí a nově registroval ochrannou známku a průmyslový vzor oficiálního webu edalnice.cz.

Na těchto internetových obchodech ministerstvo dopravy nedoporučuje nakupovat:

Website List
  • digitalniznamka.cz
  • wegenvignetten.nl
  • vignet-specialist.nl
  • koopjouwvignet.nl
  • www.vintrica.com/cz
  • digitale-vignette-online.cz
  • vignette-tschechien.de
  • www.e-vignette.cz
  • e-vignettes.com
  • www.vignetim.com
  • www.dalnicniznamka.cz
  • www.czedalnice.cz
  • czdalnice.cz
  • czdalnici.cz
  • www.cze-vignette.com
  • czechvignette.cz
  • www.dalnicka.cz
  • eshop.mtx.cz
  • www.e-dalnicni.cz
  • edalnici.cz
  • czedalnici.cz
  • etolls.eu
  • czdalnice.com
  • www.elektronicka-dalnicni-znamka.cz

E-shopy velmi často vypadají velmi podobně jako oficiální web státu. Ministerstvo dopravy v rámci kampaně „Neplať víc“ aktuálně eviduje 23 webů se zbytečnými poplatky za dálniční kupony.

„Teď v lednu se nám podařilo zaregistrovat průmyslové vzory, vlastně vizualizaci stránky jako takové, a ochrannou známku už na konci loňského roku. Na porušování (weby) upozorníme a ty s tím samozřejmě nebudou chtít nic dělat. Takže další bod bude dát podnět k soudu… Ale bude to na dlouho, tyhle spory se hodně táhnou,“ popsala pro iROZHLAS.cz Bartáková ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nabádalo zákazníky k objednávkám skrze ‚hrozící insolvenci.‘ Brašnářství Tlustý teď prověřují inspektoři

Číst článek

Jak e-shopy fungují?

Úřady se podle Bartákové snaží provozovatelům co nejvíce „znepříjemnit život“. Zablokovat jejich IP adresy nebo e-maily není prakticky možné. Oba údaje se totiž často mění. Oficiální státní e-shop edalnice.cz má také mezi klienty i velké vozové parky, které provádějí hromadné nákupy, a tak ani nákup velkého množství známek nemusí být indikátorem, že nákupce chce kupony přeprodávat.

Žádné oficiální povolení od státu k prodeji známek weby nepotřebují. Ceny dálničních kuponů pro rok 2025 jsou sice stanovené ve sdělení ministerstva dopravy, provozovatelé však mohou tvrdit, že člověku prokáží službu tím, že známku „koupí za něj“, a to i v případě, kdy uživatel musí fyzicky udělat na stránce ty samé kroky jako u oficiálního prodejce.

Jindy se zase odvolávají na to, že ke každé koupené známce zasadí strom. U ročního kuponu taková služba na jednom z nich stojí 290 korun navíc k ceně známky.

Stránky vypadají podobně jako oficiální web ministerstva, ale ceny mohou být skoro dvojnásobné. Za jednodenní dálniční známku některé překupnické e-shopy chtějí 390 korun. Na oficiálním webu stojí 210 korun.

„Některé ty weby fungují hloupější cestou, mají člověka, který tam sedí a přeťukává vaše údaje. Ty větší mají chytré systémy, které je přenášejí na oficiální web,“ popisuje Bartáková a pokračuje: „Projevilo se to, když jsme loni předělávali náš web. Najednou všichni spadli, protože se kompletně změnila technologie. Trvalo jim ale asi jen deset hodin to znovu namapovat a jeli dál.“

Rakouský úspěch

Mezi provozovatele takových webů v Česku patří například společnosti Josefa Pavelce, na něhož jsou zapsané firmy EU vignette, s. r. o., Mýto EU, s. r. o., EcoTolls, s. r. o., a další.

Po šestnácti letech se řidiči dočkali. První úsek dálnice D49 z Hulína do Holešova je v provozu

Číst článek

Například e-shop společnosti Mýto EU, s. r. o. uvádí, že je „certifikovaným nestátním poskytovatelem služeb“. Na dotazy serveru iROZHLAS.cz ohledně údajného napodobování státního webu a služeb, které poskytuje navíc, společnost do vydání článku neodpověděla.

Že podnikatelé provozují e-shopů vícero, je podle Bartákové ze Státního fondu dopravní infrastruktury běžné. Někteří zahraniční provozovatelé působí napříč celou Evropskou unií a s jejich potlačováním si nevědí rady ani jiné sousední země. Rakušané si však úspěch připsali.

Společnost barely digital GmbH & Co. KG funguje s překupnickými weby napříč celou EU kromě Rakouska. „Rakušané to dělají tak, že jednak na (kamenná) obchodní místa rozdali svá zařízení, tablety, a jen přes ně se může prodávat,“ vysvětluje Bartáková.

„Co se jim ale podařilo ohledně e-shopů, a to byl majstrštyk, oni se soudili asi dva roky s největším provozovatelem barely digital, který funguje i u nás, a podařilo se jim prosadit, že nesmí prodej zajišťovat. Ale odbyli si soudní martyrium a já se obávám, že nám nezbude nic jiného,“ uvádí k české situaci ředitelka fondu.

3:25

Třetina železničních spojů neprojde kontrolami ministerstva. Nejčastější je nesprávné řazení vagonů

Číst článek

Pozorný zákazník

Případy nejen dotyčných e-shopů, ale i kamenných provozoven nebo směnáren, které prodávaly dálniční známky za vyšší než oficiální cenu, se zabývá i Česká obchodní inspekce.

Ta za loňský rok provedla 29 kontrol. V osmi případech zaznamenala celkem 11 porušení právních předpisů, které spočívalo mimo jiné v „nesprávném informování spotřebitele o ceně časového poplatku nebo o výši poplatku za zprostředkování“, sdělil iROZHLAS.cz zástupce inspekce František Kotrba.

„Co se týče nejvyšších pokut, na základě podnětu spotřebitele realizovala ČOI kontrolu společnosti Europass, s. r. o. (ve vlastnictví zmíněného Josefa Pavelce – pozn. red.). Na základě kontroly dosud nabyla právní moci sankce ve výši 100 tisíc korun,“ uvedl Kotrba.

Celkem si lidé České obchodní inspekci v roce 2024 stěžovali na různé neoficiální e-shopy v nižších desítkách případů.

Vojtěch Dvořáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme