Odchod ze sálu po hodině i potlesk. Nabarvené ptáče se představilo na novinářské projekci v Benátkách
Novinářská projekce snímku Nabarvené ptáče českého režiséra Václava Marhoula v úterý na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách vyvolala potlesk i odmítavé reakce. Několik desítek diváků, převážně žen, nevydrželo zobrazované násilí na lidech i zvířatech nebo brutální erotické scény a opustilo sál již během první hodiny promítání.
„Tohle nedám,“ gestikulovala při odchodu po jedné z mnoha drsných scén jedna z divaček. Většina přítomných však při závěrečných titulcích tleskala.
Poslechněte si rozhovor, který Václav Marhoul poskytl Českého rozhlasu Plus ještě před premiérou svého filmu Nabarvené ptáče na festivalu v Benátkách
O Marhoulův snímek natočený podle stejnojmenného románu Jerzyho Kosińského byl velký zájem. Před sálem Sala Darsena těsně přiléhající k hlavnímu Sala Grande byla už hodinu před promítáním velká fronta.
Tvořili ji novináři, kteří se před projekcí zavázali, že před úterním oficiálním uvedením nebudou film hodnotit, i akreditovaní festivaloví pracovníci a hosté. Sál s kapacitou 1500 sedadel se zaplnil téměř do posledního místa.
Nabarvené ptáče patří k divácky náročným filmům. Má dvě hodiny a 49 minut, z toho se v něm mluví devět minut a neobsahuje žádnou filmovou hudbu.
Tajit to čtvrt roku bylo peklo, říká Marhoul. O účasti Nabarveného ptáčete v Benátkách věděl od dubna
Číst článek
„Jednoznačně jsem se pokoušel vyhnout patosu a ohraným klišé, vydírajícímu melodramatu i hudbě, která má za cíl vyvolávat umělé emoce. Absolutní ticho dokáže být stejně ostré a citově nabité jako jakákoliv hudba,“ sdělil v prohlášení před začátkem festivalu Václav Marhoul.
Výjimkou je píseň Eukalyptový háj od izraelské skladatelky a zpěvačky Naomi Šemerové, kterou k závěrečným titulkům nazpívala v hebrejštině herečka Jitka Čvančarová. Snímek byl natočen na 35milimetrový film. „Panoramatický film je velice emotivní formát. Žádný jiný formát totiž nedokáže zachytit s takovou přesností a silou krásu i krutost toho, co se odehrává na plátně,“ podotkl Marhoul.
Film za 175 milionů
Příběh plný krve a krutosti se odehrává v blíže neurčené východoevropské zemi během druhé světové války. Vedle češtiny, ruštiny a němčiny se v něm hovoří mezislovanským jazykem.
Režisér v Americe nesmí ani do střižny, popisuje Václav Marhoul zkušenost z natáčení Nabarveného ptáčete
Číst článek
V koprodukční snímku se vedle švédského herce Stellana Skarsgarda, představujícího německého vojáka Hanse, objeví další mezinárodní hvězdy jako Harvey Keitel v roli faráře nebo Julian Sands, který ve své filmografii ztvárnil další zápornou postavu, tentokrát pedofilního výrobce alkoholu Garbose. Hlavní roli chlapce procházejícího životními traumaty ztvárnil Petr Kotlár.
„Nabarvené ptáče není válečný film, ani to není film o holokaustu. Myslím, že se jedná o zcela nadčasový a veskrze univerzální příběh – příběh o souboji mezi temnotou a světlem, dobrem a zlem, skutečnou vírou a organizovaným náboženstvím a mezi mnoha dalšími protiklady,“ uvedl v oficiálních materiálech k filmu Marhoul.
Snímek s rozpočtem přibližně 175 milionů korun se natáčel v celkem 16 lokacích na Ukrajině, Slovensku, v Polsku a v Česku. Poslední, v pořadí 3531. klapka padla 5. července 2018. Nabarvené ptáče se 9. září představí i na mezinárodním filmovém festivalu v Torontu.