Malérů s mýtem přibývá. Jak se bude vybírat po novém roce?
Pak že Češi nejsou originální. V Evropě se zavádějí různé druhy mýtných systémů pro nákladní auta. Jednou se peníze za průjezd danou zemí vybírají pomocí mýtných bran, jindy se využívá satelitní systém, někde se spokojí se známkami nebo inkasem předepsané částky na mýtnicích.
Obvykle se však zavede jeden model, nejčastěji pomocí soukromého dodavatele, a tento model později provozuje příslušná státní instituce. Často tím způsobem, že převezme příslušnou divizi dodavatelské firmy.
Zmíněný postup se více či méně osvědčil v sousedních státech, tedy v Rakousku, Německu a Polsku. Ovšem Češi na to jdou jinak. Nejdříve zavedli mikrovlnný systém s využitím mýtných bran, ten začal po počátečních potížích bez problémů fungovat, jenže teď se rozhodli pro úplně jiný model, mýtné se má od nového roku vybírat s pomocí satelitů.
Češi milují komplikace. Vedle jedné veřejné soutěže, kterou absolvovali v letech 2005 a 2006, museli uspořádat ještě druhou. Její příprava trvala několik let a jedna dodavatelská firma byla vystřídána druhou.
Češi milují maléry
Tím vznikla nutnost zaplatit za vznik systému ještě podruhé. Nezaplatí ovšem jenom stát, další náklady vzniknou dopravcům, kteří budou muset nakoupit nové palubní jednotky, které přijímají signál elektronického mýtného systému.
Tím ovšem složitosti nekončí. Dosavadní dodavatel Kapsch není spokojen s tím, že byl nahrazen konkurentem ze Slovenska. V první řadě ani nejde o peníze, ale není spokojen se ztrátou prestiže, ke které došlo jednak porážkou v soutěži a jednak výměnou invektiv s ministerstvem dopravy. Proto výsledek soutěže napadl u správních soudů.
Kapsch uspěl se žalobou ohledně nové smlouvy na mýto. Antimonopolní úřad ji musí znovu prověřit
Číst článek
Zatím se mu podařilo soudce přesvědčit, že antimonopolní úřad dostatečně nevypořádal jeho námitky proti průběhu soutěže a způsobu, jakým byla uzavřena smlouva s novým dodavatelem, konsorciem firem Czech Toll a Sky Toll.
Za pozornost stojí, že ve dvou liniích prověřuje soutěž o mýto státní zastupitelství. Je to dost vážné, aby se nedalo vyloučit, že ještě před koncem roku bude smlouva státu s novým dodavatelem zrušena. Pak by zřejmě nezbývalo než dále používat mýtné brány a mikrovlnný systém.
Způsob, jak se bude mýto vybírat, není jistý ještě z jiného důvodu. Do kategorie zpoplatněných komunikací má být vedle zhruba 1200 kilometrů dálnic a 250 kilometrů silnic první třídy zařazeno dalších 900 kilometrů „jedniček“.
Bývalý ministr dopravy Dan Ťok přislíbil, že se na nich bude vybírat nulové mýtné, jeho nástupce Vladimír Kremlík se ale dal slyšet, že poplatky budou na úrovni těch, které se vybírají na těch silnicích první třídy zpoplatněných v této chvíli. Protestují dopravci, kraje i města a výsledek sporu je dosud ve hvězdách.
Vybírat se jistě bude, to je jisté, zároveň je jisté, že státu vzniknou nové náklady, které by nevznikly, kdyby postupoval jako jeho sousedé. Ovšem nikdo stoprocentně neví, na jakých silnicích se bude vybírat a jaká technologie se bude využívat.
Všechny tyto komplikace jsou zbytečné. Namísto ekonomické úvahy, která by se opírala o znalost technologií, se úředníci drželi politického zadání, podle kterého bylo nutné mýto ještě jednou vysoutěžit. Pokud je ovšem pravda, že Češi milují maléry, pak se nemohou na zástupce státu zlobit ani v nejmenším.
Autor je komentátor serveru Echo24
Slovensko v roce 2024. Atentát na Fica a obrat směr Moskva
Petr Šabata
Jak se vlastně máme? Skvěle, nebo to stojí za starou bačkoru?
Petr Honzejk
Jak na dezinformace
Libor Dvořák
Čeští podnikatelé vyrazili na Západ
Luboš Kreč