Ve válce o místo prohrávají všichni
Boj o místo graduje. Nový pražský primátor Bohuslav Svoboda chce vygumovat cyklopruhy. Městem kvůli úspoře času nejraději jezdí autem. Elektroautem tedy nutno dodat. I tak jde o přesný opak politiky exprimátora a současného náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba, který chtěl otevřít cestu cyklistům všude a za nejlepší dopravu po městě považuje tu veřejnou, velkokapacitní.
Přirozenou součásti veřejné doprav pak podle politiky minulého vedení hlavního města byla i sdílená kola. Bitka mezi cyklisty a automobilisty se ale neodehrává pouze v hlavním městě. Nový cyklopruh, kvůli kterému zmizí parkovací místa pro 22 aut, vyvolal bouři v Hradci Králové.
Liberecký kraj zase rozděluje názor na sdílená kola. Kraj v rámci dotačního programu na jejich koupení a provoz nabídl obcím tři miliony korun. Zastupitelé v České Lípě o tomto návrhu dlouho nepřemýšleli a odmítli jej s tím, že se obávají nepořádku a problémů s tím spojených.
V Novém Boru proběhlo referendum, do kterého se sice zapojilo minimum lidí, nicméně vyhráli odpůrci a sdílená kola tu jezdit nebudou. Naopak zelenou mají kromě Liberce také v Jablonci či Vratislavicích.
Bezpečnost a pohodlí
Masová cyklistika je v rámci českých měst relativní novinkou. Naráží na odpor automobilistů, ale také chodců. Těm prvním se nelíbí, že cyklisté zabírají místo a zpomalují dopravu, chodci mají zase pocit, že jim dvoustopá vozidla zabírají i ten zbytek místa, který se jim proti automobilům podařilo stále ještě uhájit.
Ti, kterým se rozvoj cyklistiky nelíbí, často argumentují tím, že česká města, většinou s historickým centrem, na kola nejsou stavěná. Další důvodem bývá vysvětlení, že i kdyby náhodou tu cyklostezky někdo postavil, nikdo na nich jezdit nebude, protože jsou všude kopce. A dokazují to třeba vysvětlením, že ani dneska nejsou cesty pro cyklisty příliš využívané, takže nemá smysl ubírat další místo autům.
Magistrát chce jednat s aktivisty o 30 pro Prahu. Podmínkou je podle Svobody ukončení protestů
Číst článek
Cyklisté a obecně dvoustopá vozidla pak často vadí i chodcům. Za prvé jezdí často po tom zbytku chodníku, který zbývá k chůzi kolem mizerně zaparkovaných aut, kde ale nemají co dělat. A pak také platí, že právě kvůli nedostatku cyklistické infrastruktury na kolech často jezdí kurýři a amatérští závodníci, kteří se příliš neohlížejí na to, zda jsou kolem chodci, děti nebo psi. A je jedno, jestli jsou na silnici, na chodníku nebo v parku.
Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že k rozvoji měst, která jsou vstřícná k chodcům i cyklistům, je důležité zapojit do celého procesu veřejnost. A dostat ji na svoji stranu. A pak, po schválení referenda, tedy se silným mandátem, začít budovat široké chodníky a oddělené, nejlépe vyvýšené a dostatečně široké cyklostezky, spolu s bezpečnou infrastrukturou pro parkování kol či semafory, které upřednostňují pěší či cyklisty.
Aby byla pěší a cyklistická turistika atraktivní, musí se města zaměřit na bezpečnost a pohodlí pro cyklisty a chodce. Což přes všechny překážky terénu i historie je z technického hlediska relativně jednoduché. To, co doopravdy brzdí rozvoj, je politika.
Chodci, cyklisté i automobilisté mohou žít vedle sebe ve vzájemném respektu bez větších problémů. Prosazování jedněch na úkor druhých za každou cenu ústí v kulturní války, které pozorujeme v řadě českých měst. Focení zaparkovaných dodávek na chodníku, cyklistů v protisměru či chodců mimo přechody ale není tím, co zlepší život nás všech.
Autorka je komentátorka Hospodářských novin
Hlavní a vedlejší role v soutěži o prvenství
Kateřina Perknerová
ANO lanaří proruské voliče. Havlíček slibuje zrušit českou muniční iniciativu
Martin Fendrych
Jaké páky má Trump na Putina?
Libor Dvořák
Hoši ze Silicon Valley se musí snažit, aby doběhli čínskou aplikaci
Tereza Zavadilová