Češi přestávají věřit reklamám na kvalitu potravin a nápojů
Reklama je v dnešní době téměř všudypřítomná. Výzkum, který se zaměřil na to, jak divák reklamu vnímá, provedla spolu s dalšími institucemi společnost Factum Invenio. Zjistila, že Češi přestávají reklamám věřit.
Podle ředitele společnosti Factum Invenio Jana Herzmanna se letošní výzkum soustředil primárně na nákup na základě reklamy a také na její důvěryhodnost.
Počet lidí, kteří přiznávají, že si produkt koupili na základě reklamy, se snížil meziročně ze 43 na 36 procent.
„Převažuje nedůvěra. Pětapadesát procent české veřejnosti reklamě nevěří,“ říká Jan Herzmann a pokračuje: „Klíčovou záležitostí, kde reklama vyvolává nedůvěryhodnost, jsou informace o vlastnostech a kvalitě produktů. Týká se to v poslední době především potravin a nealkoholických nápojů.“
Výsledky výzkumu, jak vnímá český divák reklamu, prezentoval v poledních Ozvěnách dne ředitel společnosti Factum Invenio Jan Herzmann
Z minulých ročníků výzkumu vyplývá, že značná část veřejnosti však považuje reklamu za užitečnou, důležitou a chápe její společenskou roli.
„Většinou ale mají pocit, že ta reklama je – v uvozovkách řečeno – určena jiným a oni sami se jí moc ovlivnit nedají,“ vysvětluje Jan Herzmann a dodává, že toto je obrázek, který o sobě mají čeští spotřebitelé. Tento obrázek ovšem může být mylný.
Někteří lidé reklamu tedy s větší či menší mírou přemáhání tolerují s vysvětlením, že bez ní by neměli televizní program nebo třeba internetovou zábavu. Jiní se ji snaží ignorovat, další naopak berou reklamu jako důležitou komerční informaci. Najdou se i fajnšmekři, kteří reklamu cíleně vyhledávají.
