Maďarský soud zpřísnil trest pašerákům lidí. Za smrt 71 běženců v chladicím voze dostali doživotí
Doživotním odnětím svobody potrestal ve čtvrtek v odvolacím řízení soud v maďarském Szegedu čtyři hlavní obžalované v případu úmrtí 71 běženců v chladicím voze před čtyřmi roky. Zpřísnil tak rozsudek prvoinstančního soudu, který čtveřici loni poslal do vězení na 25 let.
Afghánský vůdce gangu převáděčů lidí a tři bulharští spolupachatelé byli shledáni vinnými z toho, že zavinili smrt 71 lidí, když nereagovali na jejich zoufalé volání, aby jim otevřeli dveře a pustili tak dovnitř čerstvý vzduch.
Mezi 71 mrtvými běženci v kamionu byly i děti, policie má čtyři podezřelé
Číst článek
Tři ze čtyř odsouzených dostali doživotí bez možnosti žádat po určité době o propuštění. Čtvrtý spolupachatel tak může učinit až po odpykání 30 let vězení.
Mrtvé běžence objevila rakouská policie 27. srpna 2015 v opuštěném uzavřeném chladírenském autě u dálnice nedaleko hranic s Maďarskem.
Ve voze byli běženci, převážně Syřané, Iráčané a Afghánci, a bylo mezi nimi osm žen a čtyři děti. Protože zemřeli ještě před přejetím hranic, převzalo vyšetřování včetně soudního řízení Maďarsko.
Proti rozsudku vynesenému prvoinstančním soudem v Kecskemétu loni 14. června se, pokud jde o čtveřici hlavních obžalovaných, na místě odvolali prokurátoři. Dali přitom najevo, že trvají na doživotním vězení pro všechny čtyři.
Odvolala se také obhajoba, která žádala překvalifikování trestného činu na méně závažné zabití.
Dalším deseti souzeným v této kauze soud v Kecskemétu loni uložil tresty vězení v délce od tří do 12 let.
Hlavou pašeráckého gangu byl tehdy třicetiletý Afghánec, jenž v Maďarsku získal status mezinárodně chráněné osoby, o který později přišel. Ostatní členové kriminální skupiny jsou bulharští občané. K hlavním obžalovaným v procesu, který začal loni 21. června, patřil šéf organizace a jeho zástupce, řidič chladírenského vozu a řidič doprovodného auta.
Podle obžaloby skupina od února do srpna 2015 přepravila od maďarsko-srbských hranic do západní Evropy kolem 1200 lidí a vydělala na tom statisíce eur, tedy miliony korun. Ve 31 případech byly podmínky transportů stejně nebezpečné jako v případě, který skončil tragicky.