Katastrofa jihokorejského letadla budí řadu otázek. Závadu podvozku po střetu s ptákem experti zpochybňují
Zpráva o tragické nehodě jihokorejského letadla, kterou přežili jen dva lidé ze 181 cestujících a členů posádky, otřásla Jižní Koreou i zbytkem světa. Podle prvotních informací stála za leteckým neštěstím závada na podvozku, experti oslovení agenturou Reuters nicméně pochybují, že by závadu mohl způsobit střet s ptákem. Zároveň si kladou otázky, proč letiště ve městě Muan nebylo na nouzové přistání lépe připraveno.
„Střetnutí s ptákem není výjimečné, problémy s podvozkem nejsou výjimečné. Ale střetnutí se stávají mnohem častěji, avšak typicky nevedou sama o sobě ke ztrátě letadla,“ nechal se slyšet editor specializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas.
Proč se piloti havarovaného letadla nesnažili problém s podvozkem řešit dle příručky, netuším, říká pilot
Číst článek
Podobné pochybnosti vyjadřuje i další expert, oslovený agenturou Reuters. „Nikdy jsem neviděl, že by střetnutí s ptákem zabránilo vysunutí podvozku,“ poznamenal australský odborník na bezpečnost v letectví Geoffrey Dell.
Na záběrech havárie je patrné, jak dvoumotorové letadlo bez vysunutého podvozku nestihne včas zabrzdit, sjede z ranveje a po nárazu do betonové zdi exploduje. Neštěstí si vyžádalo 179 mrtvých, dvě osoby se podařilo zachránit.
Způsob pokusu o nouzové přistání stroje Boeing 737-800, který se už předtím jednou neúspěšně snažil dosednout, podle Thomase vyvolává řadu otázek.
Nouzové přistání
„Proč hasiči nepokryli přistávací dráhu pěnou? Proč nebyli přítomni, když letadlo přistálo? A proč letadlo přistálo tak daleko na dráze? A proč byla na konci dráhy cihlová zeď?“ ptá se Thomas, proč letiště ve městě Muan na jihozápadě Jižní Koreje nebylo na nouzové přistání lépe připraveno.
‚Není vůbec žádná šance na přežití?‘ Rodiny obětí truchlí po leteckém neštěstí v Jižní Koreji
Číst článek
Thomas předpokládá, že alespoň některé z otázek pomohou zodpovědět nalezené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky se podle něj na přistání bez vytaženého podvozku, tedy takzvaně na břicho, jde s minimem paliva a přistává se na nejvzdálenějším konci dráhy za doprovodu hasičů.
Australský konzultant v letectví Trevor Jensen má za to, že nouzové přistání bez vytaženého podvozku nebylo plánované, protože by v takovém případě letadlo očekávali hasiči a další pohotovostní složky. Přesto mu není jasné, proč letadlo nedokázalo na přistávací dráze dostatečně zbrzdit.
Jihokorejské úřady nehodu nadále vyšetřují. Podle svědků se krátce před ní z jednoho z motorů letadla ozval výbuch. Jen šest minut před havárií letová kontrola varovala před možnou srážkou s ptákem či ptáky. O minutu později pak pilot aerolinek Jeju Air vyslal nouzový signál mayday.