Dálnice D8 bude podle ministra Ťoka dostavěná před Vánocemi 2016
Dálnice D8 do Německa bude zprovozněná před koncem příštího roku. Po dnešním setkání s německým ministrem dopravy Alexandrem Dobrindtem to řekl jeho český protějšek Dan Ťok. Drážďanská nebo také teplická dálnice měla být podle projektu dokončená do roku 2010, potýkala se ale s protesty ekologů i pozdějším sesuvem půdy.
„Vláda před prázdninami udělala všechny kroky k tomu, aby odstranila všechny administrativní překážky, odsouhlasila řízení bez uveřejnění na odstraňování sesutého svahu,“ řekl Ťok.
Podle něj nyní nic nebrání tomu, aby se termín konce příštího roku podařilo stihnout. Dodržení termínu slibují i firmy, které se na stavebních pracích podílejí, dodal ministr.
Vysokorychlostní železnice
Kromě dálničního spojení projednávali ministři rovněž zvažovanou vysokorychlostní železnici, která by měla sloužit nejen pro osobní, ale i pro nákladní dopravu.
V současnosti je spojení rychlostní železnicí pouze v podobě příprav. Musí se vyřešit zejména úzké hrdlo, které tvoří železniční tunel na českoněmecké hranici. Realizace stavby je pak otázkou patnácti až dvaceti let.
Pokud ale už nyní nezačneme s přípravami, tak po těchto dvaceti letech žádná stavba vysokorychlostních železnic nezačne, dodal český ministr.
Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. O několik let poté začali ekologové stavbu blokovat různými obstrukcemi, naopak obce, přes něž proudily kamiony, žádaly urychlenou dostavbu dopravní tepny. Předloni v červnu zavalil dálnici u Litochovic na Litoměřicku sesuv půdy. Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba dvousetmetrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří. Trať se po dohodě Ústeckého kraje a ministerstva dopravy už obnovovat nebude.
„Potřebujeme, aby se ten přeshraniční úsek, který bude ekonomicky nejnáročnější, dostal do spolkového plánu dopravy tak, aby se ten projekt pohnul z místa a aby v budoucnu mohl být financovaný z fondů EU,“ uvedl po jednání s německým ministrem premiér Bohuslav Sobotka. Podle něj to je cesta, jak ČR napojit na evropskou vysokorychlostní síť.
Druhou prioritou je podle něj železniční propojení mezi Prahou, Norimberkem a Mnichovem, kde ČR investuje do modernizace trati z Prahy do Plzně a chystá i modernizaci dalšího úseku na hranici s Bavorskem a potřebuje, aby se práce zahájily i na německé straně.
V otázce vodní dopravy získal Ťok podporu německého ministra pro splavnění Labe, které česká strana dlouhodobě prosazuje prostřednictvím výstavby jezu v Děčíně. Ten by měl zvýšit hladinu řeky, a umožnit tak proplutí nákladních lodí po větší část roku.
Zároveň německý ministr přizval české odborníky do pracovní skupiny projednávající spolkový plán dopravních cest. Podle Ťoka tím česká strana získá možnost německým partnerům snáze sdělit české argumenty u staveb, které jsou významné pro přepravní proudy z Česka.