Před 10 lety se sesunul svah na rozestavěnou dálnici D8. Vlaky na trati od Teplic do Lovosic dodnes nejezdí
V noci na 7. června uplynulo 10 let od sesuvu půdy nad Litochovicemi nad Labem na Litoměřicku. Tisíce tun zeminy a kamení zasypaly v roce 2013 v Českém středohoří tehdy rozestavěnou dálnici D8 a poškodily i trať mezi Teplicemi a Lovosicemi. Podle Technické univerzity Ostrava způsobil sesuv nezajištěný zářez trasy dálnice D8 ve svahu a silný déšť.
Právě před deseti lety se dolní tok Labe potýkal s povodněmi. Kdo za sesuv může, řeší soudy. Kvůli sesuvu museli tehdy silničáři zabezpečit dálnici D8, u které vzniklo nové odvodnění a zajištění podloží. A kvůli pohybům museli nechat silničáři stabilizovat i nedalekou prackovickou estakádu.
Od rozsáhlého sesuvu půdy na tehdy rozestavěnou dálnici D8 a trať v Českém středohoří uplynulo 10 let
Dálnici se nakonec podařilo dokončit, první auta se na ni dostala na konci roku 2016.
Jiná situace je na železnici. Od sesuvu před deseti lety se lidé dostanou vlakem pouze do Radejčína na Ústecku. Tam na ně už dekádu pravidelně čekají náhradní autobusy, které je odvezou místo vlaků.
Termín opravy železniční trati, kterou pod kamenolomem Dobkovičky také sesuv poškodil, se totiž několikrát posouval.
Aktuálně je podle Nely Friebové ze Správy železnic naplánovaná obnova trati na rok 2025 až 2026. Místo sesuvu má podle ní překlenout nová mostní estakáda. Obnovení trati záleží na množství dostupných peněz, doplňuje mluvčí.
Lidé se přesto na část trati dostanou – Ústecký kraj totiž během letní sezony objednává turistické vlaky, které jezdí z Lovosic přes Opárenské údolí do Chotiměři na Litoměřicku.
Objednávku osobní dopravy mezi Teplicemi a Lovosicemi hejtmanství od sesuvu ani jednou nezrušilo. Vedení Ústeckého kraje navíc opakovaně železničáře žádalo o opravu trati.
S provozem na železnici 097 kraj počítá i v plánu dopravní obslužnosti. Ten platí podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Fraňka v tuto chvíli do roku 2026.