Motoristé s oprávněním B by mohli řídit vozy do 4250 kilogramů. Platit by to mělo jen pro elektroauta
Všichni motoristé v Evropě s oprávněním B mohou řídit pouze auta do maximální povolené hmotnosti 3,5 tisíce kilogramů. To se ale má změnit. Evropská unie plánuje její zvýšení až na 4250 kilogramů. Platit to ale nemá pro všechny, vztahovat se to podle návrhu bude jen na majitele elektromobilů. Ostatní motoristé budou i nadále muset vlastnit pro řízení auta nad tři a půl tuny oprávnění skupiny C - tedy na nákladní auta.
Připravované změny se mají týkat pouze motoristů s elektromobily. Evropští politici to odůvodňují zvyšující se hmotností baterií, které se do elektromobilů dávají. Stávající hmotnost elektroauta téměř dosahuje k povolenému limitu, tedy 3500 kilogramů.
Řidiči si mohou příští rok koupit jednodenní dálniční známku. S elektromobily budou jezdit zdarma
Číst článek
Na půdě evropského parlamentu ale není mezi politiky vůbec shoda. „Zelení budou chtít tento návrh v nějaké formě podpořit a prosadit. Já osobně jsem proti současnému návrhu, nechápu, proč by elektrická auta měla mít výjimku. I kdyby to Evropským parlamentem prošlo, tak poté se na tom musí shodnout všechny evropské instituce,“ vysvětluje Radiožurnálu europoslanec za KDU-ČSL Tomáš Zdechovský.
Nesmyslné to připadá taky dopravnímu expertovi z Ústředního automoto klubu Igoru Sirotovi. „ Zapomíná se, že ve stejné situaci, ne-li dokonce horší, budou lehká užitková vozidla nebo vozidla, která mají například sedm míst a podobně. Tudíž je zcela na místě to sjednotit,“ myslí si.
Zvýšení pouze pro všechny
A s návrhem Evropské unie nesouhlasí třeba ani majitelé menších karavanů, které se s jejich váhou přibližují k hranici tří a půl tun.
Švédsko chce elektrifikovat 3000 kilometrů dálnic do roku 2045. Umožnilo by to zmenšit baterie v autech
Číst článek
„To, co nám vadí, je, že jsou z toho vozy se spalovacími motory vyjmuty. Z hlediska bezpečnostního, ani žádného jiného důvodu není logické, aby se odlišovaly hmotnosti pro řidičský průkaz u elektromobilů a u ostatních vozidel. Takže jsme pro zvýšení hmotnosti, ale u všech vozidel,“ vysvětluje Roman Váňa z Asociace kempování a karavaningu.
S vyšší hmotností vozidla se mění například jízdní vlastnosti auta. „Brzdná dráha bude podstatně delší. Je tam oněch 700 kilogramů navíc. Stejně tak při vyhýbacích manévrech je opět nezbytné počítat s tím, že vůz se bude chovat jinak, bude hůř ovladatelný,“ přiblížil dopravní expert Ústředního automoto klubu Igor Sirota.
Zatím není vůbec jisté, kdy by mohla novinka z Evropského parlamentu začít platit. Podle europoslance Tomáše Zdechovského ještě o tom parlament nevedl žádnou debatu. Návrh zatím projednávají výbory.