Pokud žák úspěšně složí zkoušku, komisař ji digitálně potvrdí a informace putuje okamžitě do registru řidičů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje standardizaci zkoušek po celém Česku.
Podle ředitele Metodického centra Pavla Řezáče úspěšně získalo certifikát od dubna k 21.srpnu téměř 300 řidičů. Kurzy se ale mnohdy nepodaří dostatečně naplnit, protože zájemcu je stále málo.
Je to téměř pětina všech nováčků, kteří letos získali oprávnění skupiny B. Vyplývá ze statistik resortu dopravy. Sedmnáctiletí smí řídit auto od letošního ledna v rámci takzvaného systému L17.
Začátkem týdne skončilo kvůli novým předpisům 18 až 28 tisíc řidičů pracujících pro společnosti jako Bolt nebo Uber. Deník Rzeczpospolita odhaduje, že z trhu zmizela až čtvrtina řidičů ze zahraničí.
Začínající řidič může mít maximálně čtyři mentory, jeden mentor ale může dohlížet na více začínajících řidičů. Mentor musí v osobním autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz a chování řidiče.
Více než 80 motoristů jelo v lednu až tak rychle, že na místě přišli o své řidičské průkazy. Jejich okamžité zabavení za tento přestupek patří mezi nové pravomoci policie.
„Jde o překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci a více než 50 km/h mimo obec. Asi uznáte, že je to docela extrémní,“ popsal Radiožurnálu zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď.
Ministerstvo dopravy digitalizuje technické průkazy mimo jiné i proto, že je od ledna nahrazuje pouze jedním, který auto dostanou na technické kontrole.
Řidič, který by chtěl být mentorem, musel získat řidičský průkaz před více než deseti lety, musí jej mít minimálně posledních pět let v kuse a nesmí mít na svém kontě žádné body za přestupky.
„Přesné datum na stole není, já si ale troufnu tvrdit, že my bychom toho byli schopni už od roku 2025,“ uvedl český ministr dopravy Kupka, který zastupoval Česko na jednání v Bruselu.
Verdikt soudu si v případu podvodu a přijímání úplatku vyslechli majitel autoškoly a s ním i zkušební komisař, který pracoval na Městském úřadu v Tanvaldu.
„Lidé si díky tomu zažijí nepříjemné věci nanečisto ve virtuálním světě, takže se s nimi nesetkají poprvé až v reálném provozu,“ říká Novotný, šéfinstruktor aktivity Učme se přežít a Dávám bacha.
Od příštího roku se zvýší pokuty za některé dopravní přestupky. Ministerstvo dopravy se ale vydalo i cestou prevence – chce podpořit sedmnáctileté v učení pod dohledem zkušeného řidiče.
Nyní je v testech už víc než tisíc otázek, z nichž asi 200 je nových. Žák by měl znát odpovědi na všechny. Podle Jiřího Novotného s Asociace autoškol se je ale nemusí učit nazpaměť.
35 otázek bude klasických statických a zhruba desítka bude s videi nebo animacemi. Studenti nejčastěji chybují v otázkách o nadřazenosti světelných signálů.
Zatím není vůbec jisté, kdy by mohla novinka z Evropského parlamentu začít platit. Podle europoslance Tomáše Zdechovského ještě o tom parlament nevedl žádnou debatu. Návrh zatím projednávají výbory.
Komisaři žadatelům různými posunky radili správné odpovědi, někteří uchazeči o řidičský průkaz ani ke zkoušce nepřišli nebo za ně vyplnil test tlumočník, uvedl vyšetřovatel Martin Czepan.
Pokud si lidé nevyřídí nový řidičský průkaz, hrozí jim za to pokuta ve výši až 2 500 korun. Nemusí ale dělat znovu autoškolu, jak se spousta řidičů domnívá.
Do údajů pacientů má vidět víc lidí, to je téma Deníku N. A u Vrbětic má vzniknout továrna na ruční granáty, píše Právo. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
„Příklady ze Slovenska i dalších států ukazují, že to nepřináší větší rizika, nýbrž naopak snížení počtu vážných nehod způsobených začínajícími řidiči,“ uvedl v rozhovoru pro Radiožurnál Martin Kupka.
Portál by měl umožnit nahlížení do karty řidiče, údajů o přestupcích nebo o zákazech řízení či o profesní způsobilosti. Podobné možnosti nabízí i pro plavbu nebo letectví, včetně přihlášek na zkoušky.