Ceny EDUína znají vítěze, novináři Českého rozhlasu získali ocenění za interaktivní mapu ke vzdělávání
Organizace EDUin ve středu rozdávala ocenění za inovace ohledně vzdělávání. Porota a veřejnost ocenily v sedmém ročníku cen EDUína nejen zajímavé projekty, ale i novináře, kteří svou prací zkvalitňují diskusi o vzdělávání. Jednu z hlavních cen získali novináři Českého rozhlasu za článek s unikátní mapou vzdělávacích podmínek v Česku.
První místo v kategorii EDUína Media získala redaktorka Radiožurnálu Pavla Lioliasová spolu s datovými novináři serveru iROZHLAS.cz Nelou Krawiecovou a Janem Cibulkou.
,Nemají kde spát, natož kde se učit.’ Projděte si unikátní mapu vzdělávacích podmínek v Česku
Číst článek
Šestičlenná porota ocenila jejich článek nazvaný: „Nemají kde spát, natož kde se učit.“ Projděte si unikátní mapu vzdělávacích podmínek v Česku. Z interaktivní mapy vyplynulo, že nepříznivé vzdělávací podmínky jsou zhruba ve třetině z 206 obcí s rozšířenou působností. V řadě z nich je pak neúspěšnost vyšší, než by odpovídalo sociální situaci.
„Ocenění si velmi vážíme,“ řekla po skončení ceremoniálu Krawiecová. „Článek byl unikátní v tom, že jsme v interaktivní aplikaci mohli našim čtenářům ukázat, jaké vzdělávací problémy trápí jednotlivé obce s rozšířenou působností v České republice. Každý se tak mohl podívat, jaké problémy jsou konkrétně v místě, kde bydlí,“ doplnila členka datového týmu serveru iROZHLAS.cz.
„Článkem jsme chtěli upozornit na problémy, které nemívají v mediálním světě takový prostor, ale zároveň jsou důležité a mají dopad na naše okolí a další generace,“ doplnila ji Lioliasová.
Druhé místo v kategorii EDUína Media získal Deník N, konkrétně redaktorky Adéla Skoupá a Hana Mazancová, za informování o kauze na Palackého univerzitě v Olomouci. Třetí místo patří Haně Čápové z časopisu Respekt.
Cenu odborné poroty pak získala kniha Největší přání, která je součást vzdělávacího projektu Varianty Člověka v tísni. Autorka Ester Stará a ilustrátorka Daniela Olejníková v knize prostřednictvím putování plyšového koníka z Asie do Evropy seznamují děti s otázkami současnosti, jako je jinakost, výroba hraček, námořní doprava, konzum, migrace nebo přátelství.
Na druhém místě skončil program Přečti, v rámci kterého čtou babičky a dědečkové knihy dětem v mateřských a základních školách.
A sedmičlenná odborná porota ocenila také web Svět medií, jehož autorem je pedagog mediální výchovy Michal Kaderka, který vyučuje na pražském Gymnáziu Na Zatlance.
Předány byly také ceny veřejnosti. Získaly je projekty vybrané na základě online hlasování. První místo patřilo metodice Dobrý začátek, jejíž cílem je posílit emoční, sociální a kognitivní rozvoj předškoláků. Zaměřuje se na témata jako přátelství, vcítění se do druhého, vzájemná pomoc nebo uznání druhého.
Komiks i videa. Kybernetický úřad spouští Digitální stopu, která má děti naučit bezpečnosti na sítích
Číst článek
Druhé místo získal opět projekt Přečti. A na třetím místě skončil program Digitální stopa, za kterým stojí David Kudrna z Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost.
„Program Digitální stopa je interaktivní online kurz, který se snaží dětem přiblížit, jak se mají chovat na internetu tak, aby zůstávaly v bezpečí,“ vysvětlil před časem Kudrna.
„Cesta k tomu, jak jim to chceme ukázat, vede právě přes fiktivní příběh jedné dívky, která nedělala v zásadě nic špatného, ale přesto se jí to potom vymstilo,“ dodal.
EDUína je cena za inovace ve vzdělávání. Představuje zajímavé projekty v českém formálním i neformálním vzdělávání, upozorňuje na programy podporující učitelskou profesi a přitahuje k nim pozornost odborníků, médií i veřejnosti. Obecně prospěšná společnost EDUin ji uděluje od roku 2013 a ocenila již přes tři desítky projektů.