Všechny nástroje, které jako učitel máte, už jste použil. Ale nemáte dítě kam odkázat. Pro učitele je to maximálně frustrující, protože učitelství je z podstaty pečující profese, říká Petra Mazancová.
Alespoň jednu přihlášku do čtyřletých gymnázií si podalo 19 procent uchazečů, což je podle Rosůlkové mírný pokles. Vzrostl zájem žáků o lycea i o střední odborná učiliště.
Od příštího školního roku by děti měly dostávat třeba méně červeného masa či brambor, a naopak více luštěnin. Podle Státního zdravotního ústavu nebude změna radikální.
Minulý týden vypršel čas pro podávání přihlášek na střední školy. Cermat má první výsledky, kdo se kam hlásí. Vyplývá z nich, že většina deváťáků chce mít maturitu.
„Bylo by dobré, kdyby se odborné školy vnitřně tematicky rozkročily. Aby se žáci nemuseli už v 15 letech rozhodovat, jestli půjdou na fakultu stavební, nebo na lékaře,“ navrhuje ekonom Daniel Münich.
Je změna financování nepedagogických pracovníků nedomyšlený nápad, který povede k nerovnostem mezi školami, nebo potřebná změna, jež zajistí efektivní nakládání s prostředky?
Společenskou potřebu některých oborů podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) zohledňuje i letošní rozpočet vysokých škol. Ve školách se podle něj prohlubuje podíl nekvalifikovaných učitelů.
V každé průměrně velké škole v Česku jsou podle odhadů ministerstva školství zhruba dva transgender žáci či studenti. Ministerstvo školství se rozhodlo vypracovat metodickou příručku.
Novelou školského zákona nechce poslanec a učitel Pavel Klíma odklady zakázat, ale omezit. „Chceme pomoci plynulejšímu přechodu dětí ze školky do školy,“ vysvětluje.
„Pointa je v tom, že musí existovat mechanismus, jakým by mohly školy sdílet kapacity,“ říká sociolog z výzkumné agentury PAQ Research a člen Národní ekonomické rady vlády Daniel Prokop.
Okna jsou díky škole jednou z nejbohatších obcí do osmi tisíc obyvatel. Z rozpočtového určení daní v roce 2023 získala obec v přepočtu na obyvatele 31 444 korun, což ji řadí na šesté místo v Česku.
Na schůzce zástupců ministerstev školství a vnitra se především rozebíralo, jak do škol dostat informace o preventivních postupech a chování v krizových situací.
Studie, první svého druhu, došla k závěru, že to, jestli žáci ve třídě mohou, nebo nemohou používat mobilní telefon, nesouvisí s tím, jestli mají lepší známky nebo jestli jsou v lepší duševní pohodě.
Český kolovrátek zní: Potřebujeme co nejvzdělanější společnost. Neznám politika, který by tvrdil, že o vzdělání nejde. No, a tím to tak asi končí, skutek utek.
Deváťáci si mohou v úterý zdarma zkusit přijímačky na střední školy. Zapojení základních škol je dobrovolné. K přijímacím zkouškám by mělo dle odhadů přijít přes 100 tisíc lidí.
Zrušením ruštiny na základních školách přicházejí žáci o možnost volby, kritizuje Anastasija Sokolova. „Pojďme se učit velké evropské jazyky,“ oponuje v pořadu Pro a proti náměstek ministra školství.
„V rozpočtu na kuchařky, školníky a uklízečky chyběly miliardy, což stát nakonec zčásti vyřešil, aby se mu problém vlastní vinou za rok vrátil v bledě modrém,“ komentuje Petr Šabata
„To, že se vzdělávací programy vyvíjejí, je samozřejmě chvályhodné. Školy nyní budou mít větší volnost v řadě předmětů," říká o revizi rámcového vzdělávacího programu Tomáš Zima.
Změna financování podle Stanjury přinese mimo jiné větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol a lepší zohlednění místních specifik.
Podle odborářů je návrh nepřipravený a žádají jeho stažení. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) sdělil, že podrobnosti k návrhu představí s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou (ODS) příští týden.
Žáci na prvním stupni mohou dostat nový typ vysvědčení. „Souhrnné vysvědčení tak, jak ho máme, by mělo být nějakým způsobem zrušeno,“ říká Petra Mazancová (TOP 09), předsedkyně Učitelské platformy.
Nové učební plány přináší například i zavedení povinného druhého cizího jazyka od sedmé třídy. Veřejnosti představí ministerstvo dokumenty 14. ledna, uvedlo.