Gebrian: Investujeme do staveb, ale neumíme o ně pečovat a udržovat je. Vidím to všude kolem sebe

V Česku roste zájem o rekonstrukce starých budov. Co ale ještě zvykem není, je dlouhodobá údržba, kritizuje v pořadu Blízká setkání na Dvojce propagátor architektury Adam Gebrian. „Chodím po městě a vidím, že někdo investoval peníze, ale pak ho to přestalo zajímat. Množství energie, které se věnuje tomu, aby to bylo v dobrém stavu, je tristně slabé,“ všímá si.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Adam Gebrian

Adam Gebrian | Foto: Elena Horálková

Současným trendem v architektuře je rekonstrukce toho, co už existuje. „Když jsem začal studovat architekturu, všichni chtěli dělat jen nové věci. Novostavby, mrakodrapy, koncertní síně. Rekonstrukce existujícího, energie, ekologie, šetření – to dřív nikoho nezajímalo,“ vzpomíná a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

Host: architekt Adam Gebrian. Moderuje Tereza Kostková

Uplynulo deset patnáct let a je z toho trend. Dívat se, jestli se nedá vložit koncertní sál někam jinam. Jestli se nedá zachránit něco, co už existuje. Jestli se nedá něco vylepšit. Najednou nastala obrovská senzitivita k tomu, že tady něco stojí, že už to vyčerpalo nějaký materiál a peníze. A bourání by bylo neekologické.“

Jeho samotného zajímá ještě jedno téma. „Údržba,“ říká Gebrian. „Zajímá mě, jakým způsobem jsou věci navržené tak, aby se následně daly snadno provozovat. A to zatím neumíme. Běžně investujeme spoustu peněz, a pak je nám jedno, co se s nimi stane.“

Jak to umýt a opravit?

Nová budova nadace Louise Vuittona v Paříži připomíná obřího brouka | Foto: Jan Šmíd | Zdroj: Český rozhlas

Špatně udržované stavby potkává na každém kroku. „Chodím po městě a vidím, že někdo investoval peníze, ale pak ho to přestalo zajímat. Množství energie, které se věnuje tomu, aby to bylo v dobrém stavu, je tristně slabé,“ kritizuje architekt.

Za příklad stavby, o kterou se v zahraničí dobře pečuje, považuje Gebrian sídlo Nadace Louise Vuittona v Paříži od Franka Gehryho.

„Je to nádherná stavba, nesmírně složitá a komplikovaná. A na první pohled vidíte, že je tam zaděláno na tisíc a jeden technický problém, tam zůstane voda, tam sníh, tudy bude foukat vítr. Ale investor a architekt tam nachystali spoustu kotev, do kterých se dají dát lana, na ta se zavěsí člověk a ten to bez problémů vyčistí,“ vyzdvihuje.

Totéž ale Gebrian v Praze postrádá. Přitom ten, kdo bude dům udržovat, by podle něj měl být součástí projekčního týmu. 

42:44

Výhody dřevostaveb? Rychle postavíte, zbouráte i upravíte a lidé se tam cítí dobře, říká archiktekt Cigler

Číst článek

„Projdu se po ulici a kdykoliv se někam podívám, tak si říkám, že jsem zvědavý, jestli se tam někdy někdo dostane. A když ne, tak už to nikdy nikdo neupraví. Například v Českém rozhlase se už roky chodím dívat na jednu vyteklou elektrickou skříň a obávám se, že i dnes bude stejně vyteklá jako před několika lety,“ glosuje.

Po škole pracoval na různých návrzích, které stojí po celém světě, ale zpravidla to nezmiňuje. „Je to vždycky velká kolektivní práce a vy tam máte malou roli. Přijdou mi směšní lidé, kteří říkají: Já postavil to a to,“ říká.

Roky se ale věnuje propagaci architektury a zdůrazňuje, že vzájemný dialog je pro něj důležitý. „Nikdy jsem nepředstíral, že mám pravdu. Snažím se věcem porozumět, pochopit je a rád si svůj názor obouchám o někoho jiného. Nejvíc mě baví, když mi můj pohled dokáže někdo zkorigovat – protože to je nová informace,“ dodává Adam Gebrian.

Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.

Tereza Kostková, kac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme