Špatně udržované stavby potkává na každém kroku. „Chodím po městě a vidím, že někdo investoval peníze, ale pak ho to přestalo zajímat,“ kritizuje propagátor architektury Adam Gebrian.
Řidiči, jichž je nedostatek, nahradí kolegy, kteří odcházejí do důchodu, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Správa má na starosti zimní údržbu více než pět tisíc kilometrů silnic.
Silničářům začne 1. listopadu sezona zimní údržby. Od zítřka tak musí být v pohotovosti a v případě potřeby vyjet na zasněžené silnice. Meteorologové zatím žádné sněhové přeháňky nepředpovídají, silničáři v Královéhradeckém kraji přesto situaci nepodceňují a jsou připraveni.
Silničáři v Královéhradeckém kraji mají za sebou nejlevnější zimu za poslední roky. Celkové náklady na údržbu silnic se v regionu od listopadu do konce března dostaly na částku 69,1 milionu korun. To není ani polovina loňských nákladů. Díky úspoře chce kraj investovat do letních oprav silnic.
Zatímco obvykle řeší silničáři v únoru kalamity, letos už plánují jarní úklid. Na mírné zimě správa silnic v Libereckém kraji ušetří až třetinu nákladů, pro lyžařská střediska ale znamenají svahy bez sněhu finanční ztrátu.
Díky mírné zimě stojí zimní údržba silnic v Královéhradeckém kraji méně peněz než v předešlých letech. Silničáři najíždí méně kilometrů a šetří i posypový materiál. Mohou se také víc věnovat běžné údržbě.
Víc než 220 milionů korun mají připraveny na zimní údržbu silnic velká města v Ústeckém kraji spolu s krajskou správou silnic. Částky se ale mění podobně jako počasí. Prozatím nemusela města za zimní údržbu příliš utrácet. Právě naopak a může za to hlavně mírnější zima.
Problematické nastupování do autobusů městské dopravy přes haldy nahrnutého sněhu na zastávkách. Kupy sněhu před vchody domů, ale i namrzlé a nebezpečné přechody přes silnice. Taková byla situace v České Lípě minulou zimu. Českolipská radnice chce situaci řešit a problémy loňské zimy by se opakovat neměly. Jestli se to povede, ukáže až první vydatnější sněžení.
Technické služby v Jeseníku mají na zimní údržbu 25 lidí. Stálý tým můžou v případě nouze posílit i zaměstnanci z jiných středisek, třeba z třídírny odpadů. Podporu ze strany úřadu práce letos společnost poprvé nevyužije.
Karlovarský kraj se nemůže dohodnout s ministerstvem dopravy na tom, jak se budou v zimě udržovat státní silnice, tedy hlavní tepny regionu i silnice R6. Stát tlačí silničáře, aby na cesty vyjeli teprve, až dosněží. Stejný problém řeší také Zlínský kraj, který se právě spolu s Karlovarským dostal do takzvaného pilotního projektu ministerstva dopravy.
Kolik města zaplatí za odklízení sněhu? Letos je tato otázka na místě víc než kdy jindy, protože celý březen se pluhy a traktory prakticky nezastavily. Platí to také o velikonoční kalamitě a dalších dubnových dnech. V Moravskoslezském kraji už některá města začala sčítat, na kolik je zima přijde.
Kvůli zániku veřejné služby přišly Technické služby v Jeseníku o polovinu lidí na úklid sněhu. Mají na něj nyní pouze 25 stálých zaměstnanců. Naštěstí jim ale zatím počasí přeje a zimní údržbu zvládají sami v rámci přesčasů.