Karlovarský kraj diskutuje s ministerstvem dopravy kvůli zimní údržbě silnic
Karlovarský kraj se nemůže dohodnout s ministerstvem dopravy na tom, jak se budou v zimě udržovat státní silnice, tedy hlavní tepny regionu i silnice R6. Stát tlačí silničáře, aby na cesty vyjeli teprve, až dosněží. Stejný problém řeší také Zlínský kraj, který se právě spolu s Karlovarským dostal do takzvaného pilotního projektu ministerstva dopravy.
Nová smlouva pro zimní údržbu silnic je údajně postavena tak, že silničáři mají vyjet k ošetření vozovek až poté, co přestane sněžit.
„V současné době jsem myslel, že se musí vyjet třeba do dvou hodin po zahájení sněžení, dnes se to vykládá, že po spadu, po ukončení sněžení. Což samozřejmě prodlužuje doby, kdy silnice není udržovaná,“ říká náměstek karlovarského hejtmana pro dopravu Petr Navrátil z ČSSD.
Reportáž o debatě kolem zimní údržby komunikací v Karlovarském kraji natočila Andrea Strohmaeirová a na téma diskutoval Milan Dont, ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy
A dodává, že ministerstvo dopravy sice ušetří peníze, což je zřejmě hlavním cílem, doplatí na to ale zase jen řidiči: „Takže se jedná o bláznivé opatření.“
Ministerstvo dopravy se ale brání a odvolává na platný zákon. Ten říká, že půl hodiny od zjištění závady musí silničáři vyjet ošetřit komunikaci.
Jenže podle hlavního dispečera Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Josefa Bulky ze smluv vyplývá něco jiného, a dispečeři takto byli dokonce poučeni na nedávném školení.
Vyhláška MDS č. 104/1997 Sb.
§ 45
Lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti dálnic a silnic
(1) Správci komunikací zabezpečují zimní údržbu tak, aby pokyn k zahájení příslušného zásahu byl vydán neprodleně po zjištění jeho potřeby a aby pluhování bylo prováděno již v průběhu spadu sněhu a podle potřeby i po jeho skončení.
(2) Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti dálnice nebo silnice do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut. Mimo zimní období se závady ve sjízdnosti zmírňují bez průtahů.
„Byli jsme instruováni ze strany ministerstva dopravy, že zimní údržba v Karlovarském kraji tak, jak dosud probíhala, byla naddimenzovaná a že preventivní posypy se mají omezit a má se vyjíždět až poté, co spad ustane.“
Pro řidiče se nic nemění, tvrdí ministerstvo
Informace o tom, že se při sněžení nebude sníh z cest průběžně odklízet, kategoricky odmítl Milan Dont, ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy.
„Smluvní vztah i příslušná zákonná ustanovení mluví jasně. Třicet minut od zjištění závady musí mechanismy vyjet a do dvou hodin na rychlostní silnici musí být závada zmírněna, na silnici první třídy do tří hodin. Včetně toho, že jsme i na samotném školení jasně deklarovali, že i preventivní posypy jsou možné a jsou zahrnutelné do standardní údržby, která bude adekvátní.“
Dont také zdůraznil, že i v nové smlouvě jsou v pátém článku lhůty přesně opsány podle vyhlášky 104/97 sbírky.
Nový pilotní projekt podle něho z hlediska technologie nemění téměř nic. „Z hlediska smluvního vztahu je zásadní změnou, že není soutěžena na krajské úrovni Ředitelství silnic a dálnic, ale centrálně za ministerstvo dopravy.“
„A druhou klíčovou změnou je změna způsobu platby, kdy dodavateli dáváme garanci toho, že dostane paušální poplatek za připravenost na zimní údržbu, kde může umořit režijní náklady. A výkonové položky jsou o to levnější, aby údržba byla zajištěna,“ zdůraznil Dont.
Jak poznamenal, řidiči by tak neměli poznat žádný rozdíl. „Může stát, že silnice 2. a 3. třídy mohou být v některých krajích udržovány jiným dodavatelem než silnice 1. třídy.“