Veřejnoprávní média čelí útokům, Češi jim ale důvěřují, ukazuje mezinárodní studie
Veřejnoprávní média jsou pro Čechy nejdůvěryhodnějším zdrojem informací, ukázala letošní zpráva Digital News Report od Reuters Institute a Oxfordské univerzity. Ta zároveň upozorňuje na rostoucí počet útoků na ně.
„Témata internetových dezinformací a ‚fake news‘ loni dominovaly debatě o českých médiích,“ napsal Václav Štětka z britské Loughborough University, který sestavoval českou část zprávy. Celkově zpráva pokrývá stav médií v 37 zemích světa a své závěry podkládá průzkumem na 74 000 uživatelích. V případě Česka se průzkum prováděl na vzorku přibližně 2000 lidí.
Průzkum CVVM: lidé věří armádě a policii, nejmíň jich důvěřuje církvím a neziskovým organizacím
Číst článek
Kromě jiného ukázal, že nejdůvěryhodnější českou mediální značkou je ČT24, kterou následuje Český rozhlas/Radiožurnál, Hospodářské noviny, Seznam.cz/zprávy a Aktuálně.cz.
Nejčastěji „užívanými“ médii jsou podle průzkumu Česká televize, Seznam.cz/zprávy, televize Nova, televize Prima a iDnes.cz.
Zatímco velká část žebříčku se podobá výsledkům z minulých let, jednou z výrazných změn je pozice televize Barrandov, upozorňuje Štetka. Té vzrostl počet stálých „uživatelů“ z 12 procent dotázaných v roce 2015 na 19 procent dotázaných letos. Štětka to přisuzuje čím dál vyhrocenějšímu stylu vysílání, které se zaměřuje na voliče a politiky populistických a extrémně pravicových stran.
Zpráva zároveň zmiňuje rostoucí počet útoků na veřejnoprávní média od vrcholných politiků jako je prezident Miloš Zeman nebo premiér Andrej Babiš (hnutí ANO). „Po loňských parlamentních volbách, které posílily pozici populistických stran, rostou obavy z pokusů omezit politickou nezávislost veřejnoprávních médií. Navzdory tomu, veřejnoprávní televize a rozhlas jsou i nadále mezi nejvíce užívanými a důvěryhodnými médii.“
Nejdůvěryhodnější mediální značky v Česku.
Nejvíce používané zdroje zpráv v Česku (rádio, televize, tisk).
Nejvíce používané internetové zdroje zpráv v Česku.
Podíl uživatelů, kteří slyšeli, nebo v průběhu minulého týdne použili „jiné“ mediální značky.