Linka bezpečí loni odbavila 110 000 hovorů. Roste počet těch týkajících se anorexie
Linka bezpečí v loňském roce odbavila přes 110 000 kontaktů, meziročně o 13 procent více. Nárůst případů souvisejících s velmi náročnými tématy jako sebevraždy a sebepoškozování se pohyboval kolem 20 procent, v případě sebevražedné tematiky evidovala téměř 6000 kontaktů a u sebepoškozování skoro 5000. Linka o tom informovala v tiskové zprávě. Vedle telefonické služby stouply i kontakty na chatovací platformě Linky bezpečí a e-mailové poradenství.
„Majoritní zájem byl o telefonickou službu (102 673 hovorů), která je na čísle 116 111 přístupná všem dětem a studentům do 26 let zdarma, anonymně a v nepřetržitém režimu 24/7,“ uvedla linka. Kontakty na chatovací platformě stouply meziročně téměř o třetinu a e-mailové poradenství o 23 procent.
Důležité krizové linky
Linka bezpečí (pomoc pro děti, mládež a studenty): 116 111
Linka pro rodinu a školu (pomoc dospělým ohledně dětí): 116 000
Linka první psychické pomoci (krizová pomoc pro dospělé): 116 123
Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí (pro oběti a pozůstalé): 116 006
Národní linka pro odvykání (pomoc pro lidi se závislostí): 800 350 000
Senior telefon: 800 157 157
Linka seniorů: 800 200 007
Další důležité linky jsou dostupné v Adresáři pomoci ministerstva vnitra.
Čas strávený s každým jednotlivým hovorem se loni prodloužil meziročně o devět procent, čtvrtina všech hovorů byla delších než 30 minut. Mezi prvních šest nejčastěji řešených problémů, které s Linkou bezpečí děti a mladiství řešili, byly potíže spadající do psychické oblasti. Tematika sebevražd meziročně vzrostla o 23 procent, sebepoškozování o 18 procent, úzkosti o 31 procent, jiné psychické potíže a poruchy o 26 procent a deprese o deset procent.
Stoupají i případy spojené s poruchou příjmu potravy, v nich linka zaznamenala proti roku 2023 nárůst o polovinu, loni je konzultanti řešili v téměř tisícovce kontaktů. Naopak v oblasti sexuálního vyzrávání evidovala linka desetiprocentní pokles.
Celková úspěšnost dovolání se na linku dětské krizové intervence se udržela na 52 procentech volajících, linka děti nabádá, aby při plné obsazenosti linek volaly opakovaně. Loni se v 58 procentech jednalo o jednorázový kontakt s Linkou bezpečí, v 42 procentech se jednalo o opakované volání.
„Abychom dosáhli příznivějších čísel dovolatelnosti, museli bychom výrazně posílit personální kapacity našich konzultantů, kterých máme nyní ve směnném provozu v součtu kolem 80. Startovací plat v sociálních službách je ale nízký,“ uvedla ředitelka Linky bezpečí Soňa Petrášková. Práce je podle ní náročná jak emočně, tak procesně, protože se pracuje v nonstop provozu.
Zajištění provozu Linky bezpečí není mandatorním výdajem státu, její financování zajišťují až z poloviny dary od individuálních i firemních podporovatelů. Proměnlivou výši podpory linka čerpá z dotačních programů ministerstva vnitra a ministerstva práce a sociálních věcí. „Linka by uvítala jak pravidelnost ve financování, tak zapojení ministerstva zdravotnictví a ministerstva školství do společných projektů. Linka si hodně slibuje od vládou představeného programu Bezpečné dětství,“ uvedla organizace.
Informace organizace nabízí také na webu či ve svých podcastech, loni webové stránky zaznamenaly milion návštěv. Lektoři také jezdí do škol či sportovních klubů, kde v projektu Linka bezpečí NAŽIVO proškolili 8300 dětí. Dospělým pak slouží Rodičovská linka, ta loni přijala téměř 3100 kontaktů, meziročně o 12 procent více.