Mělo jít o nejdražší český obraz. Kokoschkovo dílo se ale neprodalo ani za vyvolávací cenu
Dílo Oskara Kokoschky s názvem Žena a otrok mělo být nejdráže prodaným obrazem v Česku 21. století. Slibně vypadající prodej se ale rychle proměnil v neúspěch pořádající aukční síně, když zájemci za dílo nenabídli ani vyvolávací cenu 200 milionů korun. Místo oslavy, tak teď ve vzduchu visí žaloby. Přinášíme shrnutí toho, co se zatím kolem obrazu s poměrně složitou historií událo.
Bezprostředně po aukci ředitel aukční síně Adolf Loos Apartment & Gallery Vladimír Lekeš obvinil z nezdaru aukce článek v rakouském deníku Der Standard. V něm se mimo jiné zpochybňuje vlastnické právo nebo název obrazu.
Lekeš ve středu potvrdil, že teď je na právnících, zda žalobu podají jen na autorku článku nebo na celý deník. Radiožurnál požádal deník o vyjádření. Šéfka jeho kulturní redakce Petra Suiberová řekla, že si za informacemi v článku stojí a z žaloby obavy nemají.
Historie díla
Expresivní barevné dílo z roku 1920 o devět let později koupil německý právník a sběratel židovského původu Fritz Salo Glaser. Po nástupu nacistů k moci přišel o svou právnickou praxi, musel začít prodávat umělecká díla, aby uživil rodinu a zaplatil daň z židovského majetku.
Obraz v roce 1942 získal německý podnikatel a sběratel umění Hans Dittmayer. Glaserova sbírka byla převezena do Petrovic a v roce 1945 do Prahy.
Poškozená pověst i překažený prodej. Aukční síň se chce soudit s rakouským deníkem kvůli Ženě a otroku
Číst článek
Poté byl obraz v několika soukromých sbírkách. Před 15 lety se o něj přihlásili Glaserovi dědicové a uplatnili restituční nárok. Prodej obrazu tak měl přinést i peníze na uspokojení jejich nároků, měl i vývozní povolení od českého státu.
Problém s obrazem
Podle některých odborníků, včetně těch, které cituje Der Standard a také podle kurátorky sbírek Židovského muzea v Praze Michaely Sidenberg je obraz potomky rodiny Dittmayerů stále registrovaný v databázi lostart.de jako odcizený a to od roku 2001.
„Mluvím o tom, jestli bylo jasně rozhodnuto buď žalobou na určení vlastnictví věci, nebo nějakou mimosoudní dohodou mezi Dittmayerovými a Glaserovými dědici, kdo může uplatňovat restituční nárok na ty věci,“ řekla Sidenberg.
Radiožurnál také kontaktoval předsedu správní rady Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí II. světové války Tomáše Krause. Ten uvedl, že centrum historii obrazu detailně studovalo.
Rekordní vyvolávací cena 200 milionů odradila. Kokoschkův obraz Žena a otrok se v aukci neprodal
Číst článek
„Zjistilo se, že tento obraz nikde v databázích nefiguruje. Tak jsme tehdy řešili možnost doporučení. Obrátila se na nás Moravská galerie s tím, zda je možné vystavit vývozní povolení.“
„Na základě zjištění, které pečlivě provedly naše kolegyně ve všech možných i mezinárodních registrech, jsme došli k závěru, že to možné je, protože tento obraz se skutečně nikde jinde nevyskytuje,“ podotknul Kraus.
Vystavování obrazu
Šéf aukční síně Vladimír Lekeš mimo jiné argumentuje i tím, že obraz v galerii Zlatá Husa, která spravuje sbírku Vladimíra Železného, visí dlouhou dobu. Bývalý ředitel televize Nova ho koupil v roce 1998.
„Je všeobecně známo, že tam je. Ten obraz je vystavován například na Kampě nebo ve Vídni, ale tato rodina nikdy žádné restituční nároky neboli žaloby, neuplatňuje,“ popisuje Lekeš.
Podle Lekeše je navíc v registru neziskové organizace Monuments Men Foundation u obrazu jasně uvedeno, že obraz je majetkem Fritze Sala Glasera, který byl přinucen Hansem Dittmayerem obraz prodat kvůli zaplacení židovské daně.
Registrace, kterou zmínila Michaela Sindeberg, ve zmíněné databázi podle jména Dittmayer skutečně existuje - název obrazu je ale Dáma a sluha a také rozměry se přibližně o 20 centimetrů liší.