Poškozená pověst i překažený prodej. Aukční síň se chce soudit s rakouským deníkem kvůli Ženě a otroku
Dílo Oskara Kokoschky s názvem Žena a otrok mělo být nejdráže prodaným obrazem v Česku 21. století. Slibně vypadající prodej se ale rychle proměnil v neúspěch aukční síně, když zájemci za dílo nenabídli ani vyvolávací cenu 200 milionů korun. Podle ředitele síně Vladimíra Lekeše může za nezdar deník Der Standard, který nedávno zpochybnil vlastnickou historii a motivy obrazu. „Účelově byl vydán den před aukcí,“ řekl v rozhovoru Radiožurnálu.
Proč myslíte, že vás poškodil článek deníku Der Standard, který o draženém obrazu nedávno vyšel?
Poškodil obraz naší aukční síně zcela fatálně. Je vyfabrikovaný, účelový a v podstatě vylhaný od začátku až do konce. Účelově byl vydán před aukcí.
K tomu můžu říct, že všechny nároky oprávněných dědiců po židovském sběrateli Fritzi Salo Glaserovi jsou zcela vyřešeny narovnáním, což bylo z jejich strany i písemně potvrzeno paní Kristýnou Glaserovou.
Rekordní vyvolávací cena 200 milionů odradila. Kokoschkův obraz Žena a otrok se v aukci neprodal
Číst článek
Nároky potomků Hanse Dittmayera, který dílo získal od Glasera v roce 1942 protiprávně, kdy mu ho Glaser musel prodat pod nátlakem, a kdy navíc Dittmayer prodal tento obraz v roce 1945 před svým zatčením a uvězněním v září 1945 podle kontribučních zákonů za kolaboraci s nacistickým režimem, jsou právně naprosto irelevantní a jsou pouze v rovině vydírání. Dostali jsme také e-mail od pana doktora, ve kterém požaduje peníze.
Co se týče názvu díla, tak správný název je od začátku Frau mit dem Sklaven (v češtině Žena a otrok – pozn. red.) a je jasně uveden pod reprodukcí v monografii Oskara Kokoschky, kterou vydali jeho přátelé v roce 1925, tedy v době života Kokoschky. Obraz byl takto vždy v minulosti vystavován. To je další nepravda.
Pokud jde o motiv Almy Mahlerové a Oskara Kokoschky jako otroka, tak ten potvrdila osobně při prohlídce obrazů v roce 1998 v Praze manželka malíře a správkyně jeho pozůstalosti paní Olda Kokoschková Palkovská a synovec Oskara Kokoschky. Potvrzení samozřejmě máme v písemné podobě.
Nestandardní žaloba
Takže co bude následovat dál? Jak se vypořádáte s touto „křivdou“?
Nevím, jak majitel, ale naše společnost samozřejmě podá na paní Kronsteinerovou (autorku článku – pozn. red.) a deník Der Standard nestandardní žalobu.
Ve Francii objevili vzácný obraz v hodnotě téměř 19 milionů korun. Přes 120 let visel za dveřmi
Číst článek
Nestandardní v jakém slova smyslu?
Ve smyslu výše požadovaného odškodnění.
Říkal jste, že před tím, než ten článek vyšel, byl o obraz zájem…
Ano, byl. Měli o něj zájem minimálně dva klienti. Samozřejmě ale nemohu predikovat, kolik bylo tady tímto článkem v Rakousku účelově odrazeno lidí.
A suma 200 milionů korun je na takové dílo standardní?
Toto dílo je zcela výjimečné. Vymyká se běžným obrazům z tvorby Oskara Kokoschky a patří do jeho nejvýznamnějšího období, tedy do období drážďanského.
Obraz vznikl v roce 1920 a byl vystaven v roce 1922 na benátském Biennale, kde měl dokonce svůj vlastní sál. Dovolím si říct, že za posledních 50 let se podobné dílo v aukcích dražilo možná dvakrát.
Samozřejmě nevím, jak budou postupovat majitelé díla, ale jsem přesvědčen, že se připojí k žalobám. Doufám a pevně věřím, že jakmile se tady tyto nepříjemnosti vyřeší, dílo opět nabídneme. A tentokrát už bez nároků pohrobků nacistického kolaboranta.