Pandemie ovlivnila i kolektivní správce autorských a majetkových práv. OSA přijde o stovky milionů
Kromě příjmu za odehraný koncert, představení, výstavu nebo natáčecí den dostávají umělci i peníze od agentur a tzv. kolektivních správců. Ti se starají o to, aby výkonný umělec, autor nebo i dědic majetkových práv dostával peníze za to, když se jeho dílo jakkoliv použije. Jak ale zjistil server iROZHLAS.cz, i v tomto případě způsobila koronavirová pandemie výrazné finanční ztráty.
„V loňském roce došlo díky protiepidemickým opatřením k poklesu autorských odměn z koncertní činnosti o více než 50 procent. Když to vyjádříme nominálně, tak to je přes 100 milionů korun,“ říká za Ochranný svaz autorský (OSA) předseda jeho představenstva Roman Strejček, který zastupuje hudební tvůrce.
Premiéry přes stream a kina v útlumu. Budoucnost světové kinematografie očima rozhlasové kritičky
Číst článek
Výsledný padesátiprocentní propad ovlivnilo vedle zrušení koncertů českých umělců také odložení turné velkých zahraničních interpretů. Podle Romana Strejčka je ale reálná ztráta za rok 2020 pravděpodobně ještě vyšší než zmíněných sto milionů korun.
„V roce 2020 jsme obdrželi ještě platby za koncerty a festivaly pořádané v roce 2019, které nám chodí i s několikaměsíčním časovým zpožděním,“ vysvětlil Strejček.
Divadlo a literatura
Další stomilionový propad zaznamenal svaz v oblasti reprodukované hudby ve veřejných prostorech. Uzavření hotelů, restaurací a dalších služeb výrazně ovlivnilo i kolektivního správce DILIA (divadelní, literární, audiovizuální agentura), který se zaměřuje na divadelní, literární a audiovizuální umění.
„Uzavření sektoru služeb se projevilo nepřekvapivě velmi razantně a výsledný propad tvoří přibližně 50 procent, v přepočtu zhruba 18 milionů,“ popisuje situaci Jan Barták a dodává, že ztrátová byla pro DILIA i její agenturní činnost. Tam bude vliv pandemie nejcitelnější pro divadelníky.
„Na divadle propad činil 42 procent, což je nominálně přibližně 41 milionů korun. V oblasti literatury nebo hudebně-dramatických děl jsou to řádově nižší částky, které nepřesahují jeden milion,“ doplňuje Barták.
Scénář roku 2020 očima umělců: moralita s pomatencem, zvířecí bajka nebo návštěva tchyně
Číst článek
Celková ztráta ale nebude pro agenturu ani z daleka tak vysoká jako v případě Ochranného svazu autorského. Podle prvních odhadů přijde DILIA za rok 2020 celkově o 63 milionů korun.
Oproti předchozím rokům si finančně pohorší i Intergram, který zastupuje výkonné umělce nebo tvůrce zvukových a obrazově-zvukových záznamů.
„Celkový pokles inkasa Intergram bude za rok 2020 činit meziročně přibližně 15 procent. Dramatický propad jsme zaznamenali zejména u příjmů za licence k užití reprodukované hudby v klubech, restauracích, obchodech a podobně, a to až 45 procent,“ říká za Intergram Barbora Bittnerová. Zároveň ale zdůrazňuje, že je výroční audit zatím ve fázi předběžných odhadů. Stejně je na tom i Ochranný svaz autorský, který bude finální čísla zveřejňovat až v polovině května.
V případě tzv. náhradních odměn, tedy poplatků za dovoz nebo příjem prázdných záznamových nosičů, zatím žádný z kolektivních správců nehlásí výrazný propad. Agentura DILIA mluví pouze o mírném projevu jarního lockdownu, který ovšem podle Jana Bartáka není nijak zásadní.