Hudební periferie Česko. Labely sem přišly prodávat zahraniční nahrávky, ne generovat místní hvězdy
To nové a čerstvé se v české hudbě děje mimo pozornost velkých rádií nebo tradičních cen. Napovídají tomu jak data z hitparád, tak pozorování lidí z oboru. Podle těch mají dramaturgové přísnější kritéria na domácí než zahraniční interprety: prvním se politická angažovanost nepromíjí, u druhých je to jedno.
Když letos získal cenu Anděl pro Objev roku šestadvacetiletý raper Calin, vzbudilo to rozporuplné reakce. Calin měl tou dobou už několikátý rok milionové poslechy na Spotify i dalších streamovacích službách a vyprodával haly. „Hudební akademií byl přesto objeven až letos,“ psalo se. Sám hudebník v rozhovoru pro Novinky.cz řekl, že u „nás vzkvétá hudební scéna a je komické, když to média nevnímají“.
Situace dobře ilustrovala odtrženost institucionalizovaného hudebního světa, tedy velkých médií, hudebních cen a velkých labelů, od dění spontánně probíhajícího na hudební scéně. Na tento jev poukazují i předchozí díly tohoto seriálu článků.
Zatímco mezi zahraničními jmény v české rádiové hitparádě můžeme sledovat větší rozmanitost, domácí střední proud se občerstvuje jen ztěžka a nevpouští mezi sebe mnoho nových jmen. Také v něm téměř nenajdeme ženy.
Domácí hvězdy se v žebříčku drží dlouho a v historii hitparády najdeme jen krátké úseky bez jejich přítomnosti. Aktuálními rekordmany jsou v tomto ohledu Chinaski: naposledy jejich písně ve stovce nejhranějších chyběly, když byl českým premiérem Bohuslav Sobotka (ČSSD) a americkým prezidentem Barack Obama.
Interpreti | Naposled mimo TOP 100 | Délka šňůry |
---|---|---|
Chinaski | 2016-52 | 6 let, 48 týdnů |
Mirai | 2017-04 | 6 let, 44 týdnů |
Kryštof | 2017-21 | 6 let, 27 týdnů |
Miley Cyrus | 2020-39 | 3 roky, 9 týdnů |
Jelen | 2020-43 | 3 roky, 5 týdnů |
Ed Sheeran | 2020-51 | 2 roky, 49 týdnů |
O5 | 2021-07 | 2 roky, 41 týdnů |
Data z rádiové hitparády do 47. týdne letošního roku. |
Politické rozhovory zakázány
V zahraničí musí hudebníci inovovat, Češi zas nesmí odložit kytaru. Co prozradí rádiová hitparáda?
Číst článek
Proč je pro domácí hudebníky a hudebnice tak těžké sesadit z trůnu dlouhá léta kralující jména? Leží někomu na srdci úspěch české hudby jako takové? To v průzkumu zaměřeném na příležitosti a bariéry exportu českého repertoáru do zahraničí zjišťoval hudební publicista a mediální vědec z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Miloš Hroch.
„Pokud je řeč o mainstreamovém popu, nelze říct, že by tu byla systematická snaha podporovat, hledat a vytvářet konkurenceschopné popové hvězdy. Tohle není v zájmu vedení major labelů – chtějí sem především dostat zahraniční vlajkový obsah. Opačným směrem to moc nefunguje a jsou tu, zdá se, pořád skleněné stropy," vysvětluje.
„Jako jednotlivci se lidi z českých poboček snaží, ale je to ve většině případů minimální část jejich agendy. Trochu to vyznívá jako zájmová činnost. Hlavní náplní je podporovat obsah ze silných center jako je Amerika a Velká Británie,“ popisuje dílčí výsledky probíhajícího výzkumu, na kterém spolupracuje s kolegy z Univerzity Palackého.
Co hrají česká rádia
Seriál redakce Radio Wave a datového týmu ČRo.
- PONDĚLÍ: Jak šel čas
- ÚTERÝ: Anatomie hitu
- STŘEDA: Kde je hip-hop
- ČTVRTEK: Kde jsou ženy
- PÁTEK: Dva oddělené světy
Kromě toho, že se domácí tvorbě nedostává velké podpory od major labelů, podléhá taky větší kontrole. U zahraničních interpretů se na rozdíl od českých nehledí třeba na vulgarismy v jejich písňových textech, ani na veřejné působení. Pro domácí to ale může znamenat komplikaci.
„Pokud se interpret nebo interpretka veřejně s něčím ztotožňuje, případně politicky angažuje, vím, že to bude pro část posluchačů problém a raději je z playlistů vynechávám,“ říká hudební dramaturg Radiožurnálu Petr Král. Na otázku, zda stejná měřítka aplikuje i na zahraniční hudbu, odpovídá, že ne: „Řešíme to jen u domácí scény.“
Malou šanci inovativních nováčků prosadit se u širšího publika hodnotí hudební publicisté jako promarněný potenciál. „Přijde mi to škoda. Na nezávislé scéně vzniká dost přístupné hudby, i rapu, který není agresivní nebo vulgární. Její autoři třeba mají ambice dostat se k širšímu publiku, jde to ale těžce,“ říká Karel Veselý.
„Naposledy jsem si říkala u skladby Rewind od 58G a Annet X, že to je hit jak blázen. Žádný vulgarismus a přitom odvážná skladba. Je mi líto, že se nedostane ke starším posluchačům,“ doplňuje svůj tip na rádiový hit Kristina Kratochvílová z Deníku N.
Proč vysílat mladé
Častý argument, že mladší umělci mají díky streamovacím službám šanci prosadit se, zazářit a třeba vybudovat mezinárodní kariéru i bez pomoci velkých rozhlasových stanic, vyvrací Miloš Hroch.
„Máme tendenci o streamování přemýšlet jako o způsobu, který zrovnoprávňuje globální kulturní toky, ale hranice národních států a kulturně-geografická logika tu má pořád silnou roli. Navíc je téměř nemožné zjistit, na základě jakého klíče se kurátoři playlistů, které jsou tu klíčem ke slávě, rozhodují. K editorům je těžké se dostat, služby svoje know-how tají a s výzkumníky jako my se zpravidla nebaví,“ popisuje poměry v digitálním prostoru.
Hlavní interpret | Track | Týdnů #1 | Rok |
---|---|---|---|
Calin | Hannah Montana | 32 | 2022 |
Calin | Safír | 27 | 2023 |
Yzomandias | Rolls (feat. Nik Tendo) | 4 | 2020 |
Calin | Praha/Vídeň | 4 | 2021 |
Calin | Růže (feat. STEIN27) | 2 | 2019 |
Ektor | King Kong | 2 | 2023 |
Yzomandias | Designer Flow | 2 | 2020 |
Singly, které byly alespoň dva týdny na špičce hitparády TOP 100 digital |
Pro podporu rozmanitosti na hudební scéně mají tedy rádia i v digitální éře svůj význam. Dramaturgové jsou lokálním tvůrcům a tvůrkyním blízko. Mohou proto hudebníky a hudebnice, kteří propadnou algoritmem, ale přesto stojí za pozornost, dostat k širšímu publiku. Peníze, který se dají v rádiích vydělat, navíc můžou rozjíždějící se kariéru podpořit víc než halíře ze streamů.
Odvážnější dramaturgie má nakonec především pro veřejnoprávní média i svůj pragmatický význam, jak vysvětluje socioložka médií Marína Urbániková: „Pokud média veřejné služby nevymyslí, jak se přibližovat hlavně k mladším lidem, a to z hlediska technologických platforem i obsahu, do budoucna budou mít velký problém s legitimitou. Přicházejí tím totiž o budoucí generace poplatníků a poplatnic.“
Jak jsme počítali
Datový tým Českého rozhlasu vycházel z hitparád České národní skupiny Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI). Data sahající od současnosti do roku 2006 stáhl z webových stránek a pročistil. U 70 % interpretů, kteří představují 88 % položek týdení rozhlasové hitparády, se podařilo načíst doplňující informace z projektu Wikidata – místo původu, rok narození či založení, žánry, gender atd.
Data i sešity s výpočty lze prozkoumat na githubu datového týmu.