Hudební periferie Česko. Labely sem přišly prodávat zahraniční nahrávky, ne generovat místní hvězdy

To nové a čerstvé se v české hudbě děje mimo pozornost velkých rádií nebo tradičních cen. Napovídají tomu jak data z hitparád, tak pozorování lidí z oboru. Podle těch mají dramaturgové přísnější kritéria na domácí než zahraniční interprety: prvním se politická angažovanost nepromíjí, u druhých je to jedno.

Data Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kateřina Marie Tichá a Mirai Navrátil společně zazpívali píseň Dobré ráno, milá

Mirai Navrátil je se svou kapelou Mirai vzácným příkladem hudebníka, kterému se podařilo v poslední dekádě narušit tandem Kryštof-Chinaski, a který boduje jak v rádiových hitparádách, tak na digitálních platformách. Pomohlo mu k tomu držet se klasického receptu: hrát líbivý pop rock a v ničem se neangažovat. | Foto: Jiří Šeda | Zdroj: Český rozhlas

Když letos získal cenu Anděl pro Objev roku šestadvacetiletý raper Calin, vzbudilo to rozporuplné reakce. Calin měl tou dobou už několikátý rok milionové poslechy na Spotify i dalších streamovacích službách a vyprodával haly. „Hudební akademií byl přesto objeven až letos,“ psalo se. Sám hudebník v rozhovoru pro Novinky.cz řekl, že u „nás vzkvétá hudební scéna a je komické, když to média nevnímají“.

Situace dobře ilustrovala odtrženost institucionalizovaného hudebního světa, tedy velkých médií, hudebních cen a velkých labelů, od dění spontánně probíhajícího na hudební scéně. Na tento jev poukazují i předchozí díly tohoto seriálu článků.

Zatímco mezi zahraničními jmény v české rádiové hitparádě můžeme sledovat větší rozmanitost, domácí střední proud se občerstvuje jen ztěžka a nevpouští mezi sebe mnoho nových jmen. Také v něm téměř nenajdeme ženy.

Domácí hvězdy se v žebříčku drží dlouho a v historii hitparády najdeme jen krátké úseky bez jejich přítomnosti. Aktuálními rekordmany jsou v tomto ohledu Chinaski: naposledy jejich písně ve stovce nejhranějších chyběly, když byl českým premiérem Bohuslav Sobotka (ČSSD) a americkým prezidentem Barack Obama. 

Nejdelší aktuální hitparádové šňůry
InterpretiNaposled mimo TOP 100Délka šňůry
Chinaski2016-526 let, 48 týdnů
Mirai2017-046 let, 44 týdnů
Kryštof2017-216 let, 27 týdnů
Miley Cyrus2020-393 roky, 9 týdnů
Jelen2020-433 roky, 5 týdnů
Ed Sheeran2020-512 roky, 49 týdnů
O52021-072 roky, 41 týdnů
Data z rádiové hitparády do 47. týdne letošního roku.

Politické rozhovory zakázány

V zahraničí musí hudebníci inovovat, Češi zas nesmí odložit kytaru. Co prozradí rádiová hitparáda?

Číst článek

Proč je pro domácí hudebníky a hudebnice tak těžké sesadit z trůnu dlouhá léta kralující jména? Leží někomu na srdci úspěch české hudby jako takové? To v průzkumu zaměřeném na příležitosti a bariéry exportu českého repertoáru do zahraničí zjišťoval hudební publicista a mediální vědec z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Miloš Hroch.

Pokud je řeč o mainstreamovém popu, nelze říct, že by tu byla systematická snaha podporovat, hledat a vytvářet konkurenceschopné popové hvězdy. Tohle není v zájmu vedení major labelů – chtějí sem především dostat zahraniční vlajkový obsah. Opačným směrem to moc nefunguje a jsou tu, zdá se, pořád skleněné stropy," vysvětluje.

Jako jednotlivci se lidi z českých poboček snaží, ale je to ve většině případů minimální část jejich agendy. Trochu to vyznívá jako zájmová činnost. Hlavní náplní je podporovat obsah ze silných center jako je Amerika a Velká Británie,“ popisuje dílčí výsledky probíhajícího výzkumu, na kterém spolupracuje s kolegy z Univerzity Palackého. 

Co hrají česká rádia

Seriál redakce Radio Wave a datového týmu ČRo.

Kromě toho, že se domácí tvorbě nedostává velké podpory od major labelů, podléhá taky větší kontrole. U zahraničních interpretů se na rozdíl od českých nehledí třeba na vulgarismy v jejich písňových textech, ani na veřejné působení. Pro domácí to ale může znamenat komplikaci.

„Pokud se interpret nebo interpretka veřejně s něčím ztotožňuje, případně politicky angažuje, vím, že to bude pro část posluchačů problém a raději je z playlistů vynechávám,“ říká hudební dramaturg Radiožurnálu Petr Král. Na otázku, zda stejná měřítka aplikuje i na zahraniční hudbu, odpovídá, že ne: „Řešíme to jen u domácí scény.“

Malou šanci inovativních nováčků prosadit se u širšího publika hodnotí hudební publicisté jako promarněný potenciál. „Přijde mi to škoda. Na nezávislé scéně vzniká dost přístupné hudby, i rapu, který není agresivní nebo vulgární. Její autoři třeba mají ambice dostat se k širšímu publiku, jde to ale těžce,“ říká Karel Veselý. 

„Naposledy jsem si říkala u skladby Rewind od 58G a Annet X, že to je hit jak blázen. Žádný vulgarismus a přitom odvážná skladba. Je mi líto, že se nedostane ke starším posluchačům,“ doplňuje svůj tip na rádiový hit Kristina Kratochvílová z Deníku N.

Proč vysílat mladé

Častý argument, že mladší umělci mají díky streamovacím službám šanci prosadit se, zazářit a třeba vybudovat mezinárodní kariéru i bez pomoci velkých rozhlasových stanic, vyvrací Miloš Hroch.

„Máme tendenci o streamování přemýšlet jako o způsobu, který zrovnoprávňuje globální kulturní toky, ale hranice národních států a kulturně-geografická logika tu má pořád silnou roli. Navíc je téměř nemožné zjistit, na základě jakého klíče se kurátoři playlistů, které jsou tu klíčem ke slávě, rozhodují. K editorům je těžké se dostat, služby svoje know-how tají a s výzkumníky jako my se zpravidla nebaví,“ popisuje poměry v digitálním prostoru.

České bengry na streamovacích platformách
Hlavní interpretTrackTýdnů #1Rok
CalinHannah Montana322022
CalinSafír272023
YzomandiasRolls (feat. Nik Tendo)42020
CalinPraha/Vídeň42021
CalinRůže (feat. STEIN27)22019
EktorKing Kong22023
YzomandiasDesigner Flow22020
Singly, které byly alespoň dva týdny na špičce hitparády TOP 100 digital

Pro podporu rozmanitosti na hudební scéně mají tedy rádia i v digitální éře svůj význam. Dramaturgové jsou lokálním tvůrcům a tvůrkyním blízko. Mohou proto hudebníky a hudebnice, kteří propadnou algoritmem, ale přesto stojí za pozornost, dostat k širšímu publiku. Peníze, který se dají v rádiích vydělat, navíc můžou rozjíždějící se kariéru podpořit víc než halíře ze streamů.

Odvážnější dramaturgie má nakonec především pro veřejnoprávní média i svůj pragmatický význam, jak vysvětluje socioložka médií Marína Urbániková: „Pokud média veřejné služby nevymyslí, jak se přibližovat hlavně k mladším lidem, a to z hlediska technologických platforem i obsahu, do budoucna budou mít velký problém s legitimitou. Přicházejí tím totiž o budoucí generace poplatníků a poplatnic.“

Jak jsme počítali

Datový tým Českého rozhlasu vycházel z hitparád České národní skupiny Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI). Data sahající od současnosti do roku 2006 stáhl z webových stránek a pročistil. U 70 % interpretů, kteří představují 88 % položek týdení rozhlasové hitparády, se podařilo načíst doplňující informace z projektu Wikidata – místo původu, rok narození či založení, žánry, gender atd.

Data i sešity s výpočty lze prozkoumat na githubu datového týmu.

Aneta Martínková, Michal Kašpárek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme