Ujet před krizí automobilem
Na nejistotu a častá překvapení jsme si mohli v uplynulém roce zvyknout, přesto byl průběh úterního odpoledne pro ekonomy zneklidňující. O propadu a temných vyhlídkách evropské ekonomiky v časech koronaviru si můžeme myslet cokoli, přesto jde převážně o akademické úvahy, ve kterých se neskrývá skutečná katastrofa. Ovšem v úterý se mluvilo o opravdu reálné hrozbě, o novém vypnutí německého průmyslu.
Hovořila o tom německá kancléřka Angela Merkelová s premiéry spolkových zemí.
Hrozba se skrývala pod šifrou „povinný home office“, což v překladu znamená, že se zavřou všechny podniky, které nemohou provoz přesunout do domácností zaměstnanců. To by se týkalo zvláště průmyslu a bez výjimky toho automobilového.
Evropské hospodářství však těžko může fungovat bez výroby automobilů v Německu, protože od ní se odvíjí produkce dalších sektorů, od chemie a plastů přes elektrovýrobu k textilnímu průmyslu.
Zvlášť hluboko by takové opatření zasáhlo Čechy. Žádná jiná země na světě není tak závislá na produkci jediné automobilové značky, tedy na Škodě s jejími továrnami v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, i na provozech všech možných subdodavatelů.
Pokud kancléřka výrobu nevypne
Můžeme si tady v Česku vyhlašovat lockdown na libovolnou dobu, dokud běží mladoboleslavské a příbuzné výrobní linky, v ekonomickém ohledu nic opravdu vážného nehrozí.
Proto také nikoho ze zdejších politiků nebo epidemiologů ani v nejmenším nenapadlo, aby o novém zavírání průmyslu vůbec mluvili. Problém je v tom, že zavření továren označuje za reálnou alternativu spolková vláda. A ve chvíli, kdy zavřou brány německé automobilky, tak nějak automaticky se zastaví provoz i v Česku.
Výkony tuzemských výrobců aut jsou obdivuhodné. Zdejší ekonomika vytváří něco přes jedno procento evropského hospodářského výkonu, ovšem značka Škoda produkuje skoro šest procent z automobilů, které se v Evropě prodají.
Tradičně se to vyplácí a vyplatilo se to i během koronavirové krize. Také Škoda snížila podle Evropské asociace výrobců automobilů své evropské dodávky z 650 tisíc v předloňském roce o 100 tisíc, vedle Mercedesu však šlo o nejmenší ztrátu.
Proto se také Škoda stala pátou nejprodávanější značkou na starém kontinentu, pouze za Volkswagenem, Renaultem, Peugeotem a již zmíněným Mercedesem. Výroba automobilů vytáhla Česko z minulé krize a nad vodou nás udrží i tentokrát, pokud kancléřka výrobu nevypne.
V úterý v sedm hodin večer dorazila dobrá zpráva od agentury Reuters. Podmínky německého lockdownu se v mnoha ohledech zpřísní, ale továrny poběží dál. Svět zůstal v pořádku.
Autor je reportér serveru Seznam Zprávy
Jak se vlastně máme? Skvěle, nebo to stojí za starou bačkoru?
Petr Honzejk
Jak na dezinformace
Libor Dvořák
Čeští podnikatelé vyrazili na Západ
Luboš Kreč
Svět v nepořádku
Lída Rakušanová