Na český trh vstupuje první virtuální operátor. Ceny mají být poloviční
Česko má ode dneška prvního virtuálního mobilního operátora. BLESKmobil, který provozuje vydavatelství Ringier v síti Telefóniky O2, nabídne volání z předplacených karet za poloviční cenu. Podle odborníků se přesto žádná cenová revoluce nekoná. Navíc schází zákaznický servis a dotované telefony.
Minuta hovoru stojí na předplacených kartách 2,50 Kč, zatímco u ostatních operátorů se pohybuje kolem šesti korun, SMSka je o korunu levnější. Podle experta na telekomunikace Jiřího Peterky ovšem mohly být ceny ještě o něco zajímavější.
„Nový BLESKmobil přišel s nižší cenou, než mají ostatní operátoři na předplacených kartách. Na druhou stranu když to srovnáte třeba s tím, jaké ceny dneska mají firemní zákazníci, ty jsou podstatně nižší,“ vysvětluje Peterka.
„I kdyby chtěl být třeba tím malým zákazníkem, který chce využívat jenom předplacené služby, žádný tarif, tak už dneska jsou možnosti. Třeba přes takzvaný callback od některých SIPových poskytovatelů se dostanete na dvě koruny a je to tarifováno po vteřinách, nikoliv po první celé minutě jako tady,“ dodává.
Zájemci o provozování takzvaného virtuála dosud naráželi na odpor mobilních operátorů.
Český telekomunikační úřad ale minulý týden představil pracovní verzi analýzy, ve které počítá s tím, že operátoři budou muset otevřít své sítě virtuální konkurenci.
Podle Peterky chtěla Telefónica případnému oficiálnímu nařízení předejít. „A raději se domluvila sama na takových podmínkách, které vyhovují jí. Že ty podmínky potom tolik nevyhovují koncovým uživatelům, to je potom jiná věc,“ uvažuje.
„Rozhodně to nevnímáme, že jsme k tomu byli nějakým způsobem donuceni. Telefónica dlouhou dobu hledala toho správného partnera a vlastně teď nastal ten správný čas a našli jsme oboustranně výhodnou spolupráci s vydavatelstvím Ringier,“ brání se Jaroslav Beneš z oddělení strategie a rozvoje Telefóniky O2.
O dalším virtuálním operátorovi se jedná
O nové službě, která by měla nahradit klesající příjmy z prodeje novin, prý začala šéfka Ringieru Libuše Šmuclerová uvažovat už před rokem.
„Na začátku roku proběhly schůzky se všemi operátory, to znamená i s Telefónikou i s T-Mobilem i s Vodafonem. Proč jsme si vybrali Telefóniku, je čistě obchodní záležitost, kdy hledáte partnera, kalkulujete podmínky, kalkulujete servis, se kterým můžete pro tu službu počítat pro zákazníky,“ přibližuje Šmuclerová.
Konkurence s ještě nižšími cenami se nebojí. „My jsme samozřejmě dělali nějaké modely, tento nám z toho vyšel. A uvidíme. Vždycky je nějaká konkurence na trhu,“ říká.
S dalšími operátory jednají nebo jednaly firmy jako například UPC, Mafra, Tesco nebo Kaufland. Kdy by mohl začít fungovat další virtuální operátor, ale zatím není jasné.
Ceny konkurence BLESKmobil zřejmě nezlevní
Vliv na ceny u konkurenčních síťových operátorů ale virtuální BLESKmobil nejspíš mít nebude. Podle Ondřeje Malého z Rady Českého telekomunikačního úřadu záleží na tom, jak bude nováček úspěšný, zásadní vliv na trh však budou mít podle něj jiné události.
Hostem večerních Ozvěn dne Radiožurnálu byl Ondřej Malý, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu
„První je, pokud vstoupí skutečný nový velký síťový operátor jako výsledek aukce, která právě teď běží, a druhá chvíle je, pokud zde vzniknou skuteční virtuální operátoři, kteří budou nakupovat velkoobchodně od velkých operátorů kapacitu sítě nebo minuty a ty potom budou dále prodávat svým zákazníkům,“ zmínil ve večerních Ozvěnách dne.
Upozorňuje na to, že BLESKmobil není typický virtuální operátor, který by měl absolutní kontrolu nad cenami svých služeb, ale pouze prodává dále za domluvenou cenu speciální nabídku velkého mobilního operátora.