Miliardy pro resort dopravy komplikují přijetí rozpočtu
Jednání o státním rozpočtu míří do finále. Vláda má na jeho schválení čas jen do konce září, zítra by o něm měla jednat už potřetí. Někteří ministři se dál snaží získat pro své resorty víc peněz, mezi nimi i šéf resortu dopravy.
Pavel Dobeš z Věcí veřejných varuje, že pokud nedostane navíc 9 miliard, resort nebude moci dokončit některé silniční stavby a Česko přijde o miliardy z Evropské unie. Také předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Petr Bendl z ODS je přesvědčený, že navrhovaných 37 miliard v příštím roce nebude stačit.
O penězích pro resort dopravy mluvili v poledních Ozvěnách dne předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Petr Bendl z ODS a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec
„Bude to znamenat, že Česká republika bude muset některé prostředky v řádu miliard vracet Evropské unii. Navíc řada staveb běží díky financování z EU a státní podpora je minimální. V případě, že by tyto stavby nebyly dokončeny, pak bychom museli vracet i peníze, které už v podstatě čerpáme,“ varoval Bendl.
Priority české republiky jsou přitom podle něj jasné. „Dostavba pražského okruhu a rychlostní silnice R35, která by byla paralelní s dálnicí D1. Pak jsou to další dálniční sítě jako například D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska.“
Vyvlastnění ve veřejném zájmu
Podle Bendla jsou potřeba legislativní kroky, které by některé stavby zlevnily. „Například u jedné části pražského okruhu, která stála zhruba 5 miliard korun, šla zhruba polovina na výkup pozemků,“ upozornil Bendl. Pozemky totiž po zavedení stavby do územního plánu mnohonásobně zdraží, což nahrává spekulantům.
Stejná pohled má i hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy Milan Chovanec z ČSSD. Stát se podle něj musí odhodlat k nějakému systému vyvlastnění ve veřejném zájmu.
„Používají to v Německu a používají to i další země v EU. Stát musí navíc ucpat cedník, kterým protékají veřejné peníze a musí se snažit o větší výběr daní,“ dodal Chovanec.