Za nehodu Boeingu 737 MAX 9 může podle úřadů špatné zajištění. Chyběly nejméně tři ze čtyř šroubů
Na panelu, který vypadl z trupu Boeingu společnosti Alaska Airlines, patrně chyběly klíčové čtyři šrouby, vyplývá z úterní zveřejněné předběžné zprávy amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě. Informovaly o tom agentury. Panel, který sloužil jako záslepka v místech, kde výrobce nabízí umístění dalších dveří pro nouzový východ, mohl být špatně zajištěný.
Nehoda se stala 5. ledna, několik minut po startu letu 2182 společnosti Alaska Airlines. Piloti tak byli nuceni vrátit se zpět na letiště. Nikomu ze 171 cestujících a šesti členů posádky se nic nestalo.
Incident vedl k několikatýdennímu pozastavení provozu letounů 737 MAX 9. Zpráva uvádí, že chybějící šrouby zřejmě umožnily, aby se dveřní panel posunul ze své polohy a odtrhl se od letadla.
Úřady vydaly plošný zákaz vzletu letadlům Boeing 737 MAX 9. V Evropě je provozují na Islandu a v Turecku
Číst článek
Dveřní záslepku vyrobil dodavatel společnosti Boeing, firma Spirit AeroSystems. Před dodáním stroje byl panel instalován v trupu letadla. Podle předběžné zprávy byl ale panel v továrně odstraněn kvůli poškození, k němuž došlo během výrobního procesu.
Z fotografických důkazů vyplývá, že při opětovné instalaci panelu nebyly nejméně tři ze čtyř zajišťovacích šroubů vráceny na své místo. Poškození panelu, který byl po nehodě nalezen, a nedostatek poškození v místech, kde měly být šrouby, naznačují, že šrouby chyběly předtím, než se dveře posunuly ze své standardní polohy, uvádí zpráva.
Letadla Boeing 737 MAX 9 se mohla vrátit do provozu poté, co americký Federální úřad pro letectví před dvěma týdny stanovil podmínky kontroly, kterou musí letadla projít, než začnou znovu létat s cestujícími.
Úřad určil, že se musí provést „podrobná vizuální prohlídka“, zkontrolovat a zatáhnout šrouby a opravit jakákoliv vada v oblasti trupu, která se uvolnila za letu. Alaska Airlines a United Airlines jsou jedinými americkými dopravci, kteří tento typ letadla provozují.