Zbrojařská firma z Vysokého Mýta má vedle motivu vraždy v reklamě i dítě
Prodejce zbraní Zelený sport z Vysokého Mýta zadal hned několik kontroverzních reklam. V odborném časopisu Střelecká revue má inzerát, na kterém klečí na kolenou britský zajatec, kterého se chystá zabít islámský radikál. U autentického obrázku teroristů je pak v češtině vzkaz „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“. Už dříve firma použila v reklamě na zbraně také dítě.
Firma dále nechala otisknout třeba inzerát se skupinkou mužů s noži v ruce - pod nimi je nápis „S námi na tom budete o kalašnikov lépe.“ V reklamě loni společnost využila i dítě se školní aktovkou. Chlapec má na zádech pušku. A inzerát doprovází slogan: "Do nového školního roku s novým školním řezem."
Odbornice na reklamu, prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová považuje zmíněnou reklamu daleko za hranou: „Já jsem v první chvíli zůstala téměř beze slov. Je to opravdu neuvěřitelné. Motivy jsou použity velice necitlivě a vzbuzují ve mně pochybnosti o minimální sociální inteligenci autora,“ uvedla.
Podnikatel z Vysokého Mýta otiskl v časopise sérii kontroverzních inzerátů. Podrobnosti zjišťovala Veronika Hlaváčová
Rada pro reklamu zatím rozhodla o prvním inzerátu, který zobrazuje skutečnou událost. Na obrázku je islámský radikál v kukle a chystá se k vraždě britského zajatce. Podle šéfa Rady pro reklamu Ladislava Šťastného inzerát porušil etický kodex hned v několika bodech:
„V podstatě jde o slušnost reklamy, zadruhé o společenskou odpovědnost a zatřetí o ochranu soukromí a zneužití jedince.“
Reklamu odsoudilo i britské velvyslanectví v Praze, protože mužem na autentickém snímku teroristů - byl britský občan David Haines. Pracoval jako humanitární pracovník pro francouzskou organizaci ACTED. Takhle o české reklamě mluví její mluvčí Adrien Tomarchio.
„Jsme šokovaní obrázkem, který tento časopis použil. Vidět fotografii našeho kolegy Davida Hainese využitou ke komerčním účelům je absolutně pobuřující. Je to skandál. Budeme o tom informovat i rodinu zesnulého.“
Sám zadavatel reklamy Martin Rudolf chtěl prý čtenáře časopisu pobavit a zaujmout. Reklamy hájí: „Za hranicí vkusu je spíše zabíjet lidi než dělat inzerci v odborném periodiku. Cílí na tu skupinu sportovních střelců. Víceméně měl pobavit.“
Časopis Střelecká revue vydává Pražská vydavatelská společnost. Její jednatel František Čermák zaslal písemné vyjádření:
„Inzerát firmy Zelený sport byl zveřejněn v odborném časopise, kde čtenář pozná, že jde o reklamu na sportovní zbraně a ne o výzvu k „ lidovému ozbrojování“, nebo vyvolávání náboženské nebo rasové nesnášenlivosti, o čemž svědčí mimo jiné i to, že na předešlé inzeráty jsme nedostali ani jednu negativní reakci. Zveřejněním v obecných mediích to bohužel dostalo jinou dimenzi. Protože nechceme povzbuzovat negativní reakce k reklamě takto „vytržené“ z odborného časopisu, nebudeme se k případu dále vyjadřovat. Nemá smysl rozebírat, proč jsme se rozhodli inzerát zveřejnit. Se znalostí jaké rozporuplné reakce vyvolá, bychom se rozhodli jinak.“
Inzeráty prověří Živnostenský úřad
Inzeráty už zkoumá Živnostenský úřad, který může za porušení zákona o reklamě udělit zadavateli až dvoumilionovou pokutu. Zároveň upozorňuje, že by mohlo jít i o trestný čin - například podněcování k nenávisti proti skupině obyvatel. Proto případ převzala i policie.
„Ve věci zveřejněné reklamy na zboží jedné z firem ve Vysokém Mýtě, jsme na územním odboru v Ústí nad Orlicí přijali oznámení, které v tuto chvíli prověřujeme,“ říká mluvčí orlickoústeckých policistů Lenka Vilímková.
Martina Rudolfa už v minulosti policie několikrát obvinila. Kvůli údajnému ilegálnímu prodeji zbraní do zahraničí ho ale soudy nikdy nepotrestaly.