‚U nás už nikdy nevyjedou.‘ RegioJet vyřadí z provozu stejné vagony, jako byl ten ze srážky z Pardubic
Společnost RegioJet vyřadí z provozu všechny lehátkové vozy stejného typu, jako byl ten, ve kterém při nehodě v Pardubicích zemřely čtyři ženy. Firma má takových vagonů ještě 13. Dopravce bude zřejmě muset kvůli tomu omezit provoz nočních spojů, uvedly Hospodářské noviny. Při nehodě se ve středu kolem 23.00 srazil v místě rychlík RegioJetu a nákladní vlak ČD Cargo. Nepřežily dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno.
První vagon byl při nehodě zcela zdemolovaný. Stejné vozy společnost RegioJet provozuje od roku 2013. Jedná se o její nejstarší lehátkové vagony. Kolem roku 1980 je vyrobila rakouská firma Jenbacher Werke. „Dnes je všechny stahujeme. U nás už nikdy nevyjedou,“ řekl Hospodářským novinám majitel RegioJetu Radim Jančura.
V Pardubicích obnovili provoz 40 hodin od srážky vlaků, poškozený vagon je odsunutý na stranu
Číst článek
„Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený,“ sdělil již dříve náměstek ředitele hasičů Správy železnic Miloš Němec. Hospodářské noviny uvedly, že se přední část vagonu ohnula zhruba o 150 stupňů.
Podobně poškozený byl vagon stejného typu také po nehodě v roce 2018 v rakouském Salcburku. Jeho střecha se tehdy zlomila ve stejné místě jako u vagonu v Pardubicích. Podle serveru z vyšetřování pardubické nehody vyplynulo, že rámy u těchto vozů byly zesílené, ale jen ve střední části. Praskly v jiném místě.
Drážní úřad se v reakci na nehodu rozhodl, že příští týden provede u RegioJetu kontrolu. „Bohužel nemůžeme neustále kontrolovat všechny vagony všech dopravců. Ale tohle je důležité,“ sdělil serveru ředitel úřadu Jiří Kolář.
Většina vozů RegioJetu dříve jezdila u jiných dopravců v západní Evropě. Původně rakouským vozům RegioJet ponechal tamní registraci. „Z hlediska naší pravomoci ta rakouská registrace podle mě není problém, podstatné je, že jsou provozované na českém území,“ dodal Kolář.
Rychlík podle zjištění Drážní inspekce ve středu večer minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje, vyšetřování si podle mluvčího inspekce Martina Drápala vyžádá několik měsíců. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.
Srážka v Pardubicích je nejtragičtějším čelním střetem dvou vlaků v Česku za posledních téměř 30 let. Většina lidí, které po střetu vlaků přivezly sanitky do nemocnic, z nich byla propuštěna ve čtvrtek. Při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny. Po pátku podle očekávání nemocnic zůstanou hospitalizovaní dva ze zraněných. Nákladní vlak převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý, ve vagonech poškozených srážkou ale chemikálie nebyla.