Co přesně znamená ‚neprodleně si označit jízdenku‘? Studentka se pře s plzeňským dopravním podnikem
Nastoupila do tramvaje plné lidí, prodrala se ke strojku na označování papírových jízdenek a označila si ji. Přiběhl revizor a tvrdil, že moc pozdě. A že má zaplatit pokutu. Tak začal spor mezi Plzeňskými městskými dopravními podniky a studentkou Kateřinou Skýpalovou. Vyřeší ho soud, informuje Český rozhlas Plzeň.
„Když přijela tramvaj, tak jsem do ní nastoupila. Tramvaj byla úplně přeplněná lidmi, takže jsem hledala první označovač, když se uvolnil, tak jsem k němu přišla, štípla si lístek. A v tu chvíli, když jsem si ho štípala, ke mně přiskočil revizor, který na mě mával odznakem, natahoval se přes všechny lidi a tvrdil, že už je to moc pozdě, že už mě viděl dřív a že lístek neplatí,“ popisuje Kateřina Skýpalová. K prvnímu revizorovi se pak přidal druhý, Kateřinu obstoupili a pak společně dojeli na konečnou, kde už čekala policie.
Plzeňský dopravní podnik se pře se studentkou. Příspěvek připravila Jana Kosová
„Revizoři k nim přistoupili a sepsali jsme pokutu. Policii už jsem své doklady dala, revizorům samozřejmě ne. Když jsem se ptala, jak se proti tomu můžu bránit, tak policajti netušili, co mi odpovědět, vůbec nevěděli, jaký je postup. Tak se odkázali na revizory, kteří mi řekli, že si můžu podat stížnost, ale že v mém případě to nemá žádnou váhu, protože jsem nepostupovala podle přepravních podmínek,“ popisovala Kateřina.
Kateřina si myslí opak a stížnost podala. Tu dopravní podniky zamítly. Podle dopravního podniku se revizor zachoval správně.
„Celou situaci jsme samozřejmě prošetřili, poslechli jsme si audio záznam, promluvili si s revizorem a po všech těchto věcech jsme shledali pokutu jako oprávněnou,“ vysvětlil mluvčí René Vávro.
Přesná doba prodlení
Dopravní podniky napsaly Kateřině Skýpalové, že jízdenku označila až po 24 sekundách po nástupu do tramvaje. V dalším vyjádření už se píše dokonce o čtyřiceti sekundách. Jenže doba prodlení není v přepravním řádu přesně daná.
„Přesně daná není, ale smluvní a přepravní podmínky jasně dávají, že musí být jízdenka označená neprodleně po nástupu do vozidla. To znamená, že když si chce člověk zakoupit jízdenku například plzeňskou kartou nebo bankovní kartou, tak by se měl ihned po nástupu odbavit. Jakmile popojde dál do vozu nebo si sedne, tak už je pro revizora brán jako odbavený cestující,“ uvedl Vávro.
To podle Kateřiny Skýpalové není její případ a pokutu odmítá zaplatit. A tak dopravní podniky daly věc k soudu.
Městská doprava bude v Praze při smogu zdarma. Opatření vyjde až na pět milionů za den
Číst článek
„Poté co nebyla pokuta uhrazena, tak byla zaslána předžalobní upomínka, následně byl vydán platební rozkaz, proti kterému podala paní odpor a věc tedy teď řeší soud a budeme muset počkat na jeho rozhodnutí,“ sdělil Vávro. Podle Vlastimily Feistingerové z Člověka v tísni, který se v Plzni v minulých letech zabýval například vymáháním pokut za jízdu na černo po nezletilých, udělala studentka na svoji obranu skoro všechno, co šlo. Pomohl by ještě videozáznam a zajištění svědků z řad spolucestujících, ale to podle Kateřiny Skýpalové nebylo možné, protože v obklíčení revizorů k tomu neměla příležitost.
„To je věc určitě důležitá v momentě, kdy se nám něco takového stane, tak myslet na to, že musím obhajovat svoje tvrzení a musím mít důkazy,“ upozorňuje Vlastimila Feistingerová. Kateřina Skýpalová očekává předvolání k soudu každým dnem.