Doměrek za reklamu na Čapím hnízdě mohl být vyšší. Dceřinka Agrofertu uspěla s odvoláním
Úředníci finanční správy nedoměřili za reklamu na Čapím hnízdě firmám Agrofertu tolik, kolik by mohli. Dceřinka v jednom případě uspěla s odvoláním a finanční správa musela platební příkaz zrušit, zjistil server iROZHLAS.cz. Důvod? Promlčení. Celkem kontroly vedly k doměření daně přes 1,2 milionu korun. Že mohlo být doměřeno více, ukázala i nedávná prověrka ministerstva financí.
Platební výměr byl zrušen a odvolací řízení zastaveno. K takovému verdiktu došli úředníci Odvolacího finančního ředitelství v jednom z případů, kdy posuzovali stížnost dceřinky Agrofertu proti doměřené dani.
‚Nebyla prokázána oprávněnost.‘ Finanční úřad řekl, proč doměřil daň za reklamu na Čapím hnízdě
Číst článek
Tu finanční správa dodatečně vypočetla kvůli reklamě objednané na farmě Čapí hnízdo, protože náklad na ni se nedal ze zákona z daní odečíst, jak už dříve zjistil a popsal iROZHLAS.cz. Jenže Agrofert s doměřením nesouhlasil a odvolal se. A byť to bylo v jediném případě, s protestem uspěl.
Zastavení řízení a zrušení „platebního výměru“, tedy zjednodušeně povinnosti doplatit daň, zdůvodnili úředníci paragrafem 111, odstavcem 6 daňového řádu. A v něm se píše, že daň nejde vyměřit, pokud už uplynula lhůta.
Že důvodem bylo promlčení, potvrdila i mluvčí úřadu Veronika Mertová: „V tomto případě došlo k prekluzi práva stanovit daň.“
Daň 76 tisíc
Údaje o tom, o jak velkou částku se jednalo a která firma s odvoláním uspěla, podléhají mlčenlivosti, a Mertová je tak nechtěla komentovat. Nevyjádřilo se ani vedení Agrofertu. „Zůstaneme konzistentní a nebudeme se vyjadřovat,“ uvedl pouze mluvčí Pavel Heřmanský.
§ 111
(6) Pokud již uplynula lhůta pro stanovení daně, správce daně, který v odvolacím řízení tuto skutečnost zjistil, napadené rozhodnutí o stanovení daně zruší a zastaví odvolací řízení.
Co je tedy o dané reklamě, firmě a kontrole známo? Server iROZHLAS.cz vyčetl detaily z dokumentů, které v průběhu času získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, a jde tedy o veřejně dostupné informace.
Daňovou kontrolu s touto firmou zahájili úředníci 11. června roku 2020 a prověřování jim trvalo až do srpna loňského roku, tedy zhruba dva roky. Zaměřili se totiž na prověrku pěti let. Nakonec zjistili, že dceřinka si měla objednat v období od roku 2012 až 2014 v kongresovém areálu farmy reklamu v celkové výši půlmilionu korun.
Firmě finanční správa doměřila daň ve výši 76 tisíc korun za tři zdaňovací období – za rok 2012 šlo o 38 tisíc, za roky 2013 a 2014 pak doměřili úředníci dvakrát 19 tisíc. Proti doměření daně se ale vedení dceřinky odvolalo. A jeden z platebních výměrů nakonec Odvolací finanční ředitelství skutečně zrušilo.
Celkem si dceřinky Agrofertu nakoupily na Farmě Čapí hnízdo reklamní služby za 190 milionů korun, finanční správa doměřila daň nejméně 1,2 milionu korun. Informaci už dříve přinesl server iROZHLAS.cz.
Připomeňme, že v souvislosti s reklamou na Farmě Čapí hnízdo existuje podezření, zda nešlo o daňový podvod: zda peníze za reklamní služby, které si v resortu objednávaly výlučně firmy z holdingu Agrofert, nebyly vlastně skrytou „půjčkou“. Zda tyto peníze nepomáhaly farmě splácet úvěry. A zda si takto navíc společnosti Agrofertu nesnižovaly daně. Případ stále řeší policie.
Farma Čapí hnízdo na počátku patřila do koncernu Agrofert, pak z něj byla vyvedena. Dnes jsou ale koncern i farma součástí svěřenských fondů expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše.
Stanjurova prověrka
Na pomalost úředníků při prověřování upozornilo letos ministerstvo financí. Jeho šéf Zbyněk Stanjura (ODS) loni v listopadu zadal prověrku, která měla zjistit, jak finanční správa daň kontrolovala a doměřovala a zda všechno proběhlo tak, jak mělo.
Nejasný výběr firem i prodlení. Stanjurova prověrka reklamy na Čapím hnízdě ukázala dvě pochybení
Číst článek
Podle jejích závěrů přitom berní úředníci začali s kontrolami s časovým prodlením. Informaci o tom, že s reklamou nemuselo být vše v pořádku prý měli už v roce 2017, doměřovat ale začali později.
„Pokud by takové šetření bylo v té době ze strany Specializovaného finančního úřadu provedeno, mohli být detekováni příjemci reklamních služeb od společnosti Farma Čapí hnízdo (…) již v tomto období, a nikoliv až v roce 2020,“ uvedla k tomu v květnu mluvčí resortu Michaela Lagronová.
Specializovaný finanční úřad, který měl kontrolu reklamy na starosti, se proti tomu ale ohradil a tvrdí, že se reklamou už od roku 2017 zabýval. A to „na základě vyhodnocení relevantního externího podnětu od zpravodajského serveru Forum24“, jak sdělila redakci mluvčí Ludmila Klimešová.
Připustila ale, že kontrola byla zahájena jen tam, kde nedošlo k promlčení. „U dalších firem ze skupiny daňová kontrola neproběhla buď z důvodu prekluze, která již v době obdržení podnětu nastala, nebo z důvodu, že tyto firmy sice evidovaly nějaká přijatá reklamní plnění od spojené osoby, ale nikoli ve vztahu k místu Farmy Čapí hnízdo,“ dodala.
190 milionů
Z informací ze závěrů Stanjurovy prověrky vyplývá, že finanční správa věděla o 21 dceřiných společnostech Agrofertu, které si v průběhu let 2011 a 2016 nakoupily u Farmy Čapí hnízdo reklamní služby. Jedna z nich objednávala reklamu v každém roce, jiné třeba jen jednou za celé období.
V roce 2011 přitom „výše poskytnutého plnění“, jak je to nazváno v tabulce v dokumentu z prověrky, činila 53,7 milionu korun. O rok později to bylo 51,45 milionu korun. Nejvíce reklamu nakupovaly firmy Agrofertu v roce 2013, tehdy šlo o 57,05 milionu korun.
V následující třech zaznamenaných letech už částky klesaly. V roce 2014 šlo o 12,75 milionu korun, v roce 2015 dokonce jen o necelý půl milion a o rok později jediná dceřinka nakoupila reklamní služby za patnáct milionů korun. Podle údajů z finanční správy šlo celkem o 190,41 milionu korun.
Podezření kolem reklamy
- červen 2008 – ekonom Karel Mojžišík ve svém posudku nedoporučuje přiznání dotace farmě, mimo jiné se odvolává na podezřele velkorysé plány na příjem z reklamy
- rok 2014 – finanční správa dostává od svých německých kolegů z Chemnitzu (Saská Kamenice) smlouvu na zajištění reklamy mezi společností Farma Čapí hnízdo a německým Agrofertem s podezřením na krácení daně
- květen 2017 – společnost Česká znalecká, a. s., v dalším posudku k farmě uvádí, že provoz Čapího hnízda vydělával prakticky jen díky reklamě zadané koncernem Agrofert
- srpen 2017 – policie zasílá do Sněmovny žádost o vydání Andreje Babiše a místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka v souvislosti s kauzou dotací na farmu
- prosinec 2017 – Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) ukončuje své vyšetřování možného dotačního podvodu, ve své závěrečné zprávě problém s reklamou zmiňuje i s odkazy na oba posudky
- prosinec 2018 – policie začíná oficiálně prověřovat možné daňové úniky spojené s reklamou
- červen a červenec 2022 – pražští kriminalisté případ odložili s tím, že k trestnému činu nedošlo, o měsíc později jejich verdikt potvrdil i žalobce
- srpen 2022 – spis k případu si vyžádal úřad vrchní státní zástupkyně Lenky Bradáčové, který zahájil tzv. dohledovou prověrku
- listopad 2022 – šéf ministerstva financí Zbyněk Stanjura (ODS) zadal prověrku toho, jak se kvůli reklamě na Farmě Čapí hnízdo doměřovala a kontrolovala daň
- leden 2023 – finanční správa doměřila za reklamu na Farmě Čapí hnízdo čtyřem firmám z koncernu Agrofert daň, dceřinky se odvolaly
- únor 2023 – Vrchní státní zastupitelství případ znovu otevřelo a vrátilo ho policii k došetření
- květen 2023 – výsledky Stanjurovy dohlídky ukázaly, že úředníci mohli začít s doměřováním dříve
- srpen 2023 – Odvolací finanční ředitelství stížnosti Agrofertu ve většině případů odmítlo a firmy musí daň zaplatit, tři z nich se obrátily na soud