Pokuta 100 tisíc za pomoc při hašení v Hřensku. Soukromý pilot vrtulníku neměl potřebná povolení
Když v létě vypuknul požár v Hřensku, rozhodl se soukromý pilot Jiří Vlk na svoje vlastní náklady pomoct hasičům. Přestože reagoval na výzvu hasičů, neměl potřebná povolení, a proto mu Úřad pro civilní letectví udělil pokutu 100 tisíc korun.
Jiří Vlk je soukromý pilot a člen neziskového spolku Shoot & Fly. Když v létě vypukl požár v Hřensku, nabídl svou pomoc. Spolek má smlouvu s hasičským sborem a hašení s bambi vakem podle Vlka pravidelně trénují. „V Ostravě není hasící vrtulník, ten je jenom v Brně a v Praze. Pokud z nějakých důvodů nemůže doletět, máme smlouvu, že v tuto chvíli nastupujeme my,“ vysvětluje Vlk.
Soukromý pilot tedy předpokládal, že i přes to, že při zásahu v Hřensku neměl potřebná povolení, nebude to problém. „Před rokem jsme podobný požár hasili v Ostravě, kde jsme od generála Vladimíra Vlčka (generální ředitel HZS ČR, pozn. redakce) dostali děkovný dopis a úřad vydal rozhodnutí, že pokud to děláme zadarmo, v podstatě nic porušujeme,“ říká Vlk.
Před pár dny mu ale Úřad pro civilní letectví (ÚCL) udělil pokutu sto tisíc korun. „Úřad s námi jednal, zahájil několik kontrol na naše provozní povolení. Věděli jsme, že určité věci musíme doplnit, nicméně jsme byli přesvědčeni, že pokutu, alespoň v takovém rozsahu, nedostaneme,“ komentuje rozhodnutí Vlk.
Připomíná, že je hasiči o pomoc požádali a vše bylo profesionálně koordinováno. „Reagovali jsme na výzvu generálního ředitelství hasičů, kteří vědí, že tuto smlouvu máme. Hasiči v Ústeckém kraji mě pozvali a řekli mi, jak bude zásah probíhat. Létal jsem v policejní formaci pod velením pana Vlasáka (vedoucí pilotního oddělení Letecké služby policie ČR, pozn. redakce). Takže se jednalo o profesionálně koordinovaný zásah,“ připomíná s tím, že někteří lidé jim na sociálních sítích psali, že ohrožovali profesionální hasiče.
Soutěsky Kamenice u Hřenska jsou ohněm téměř netknuté. Geologové ale musí prozkoumat skály
Číst článek
„Bohužel je špatně nastavená legislativa. Když přistanu například v Liberci na záchrance, abych pomohl hasit, potřebuju jako soukromý pilot souhlas majitele pozemku, což je tady Ústecký kraj. Když nabírám vodu v Labi, potřebuju povolení od povodí Labe. Tato povolení jsem neměl,“ vysvětluje Vlk důvod, proč mu ÚCL udělil pokutu.
‚Nejde o byrokratické překážky‘
Úřad pro civilní letectví uvedl, že zejména vzhledem k bezpečnosti provozu musí pravidla vymáhat. „Jelikož se v tomto případě jedná o provoz s nutným zvláštním výcvikem, postupy pro specifickou vysoce rizikovou činnost, nejedná se tedy o pouhé byrokratické překážky. Úřad při rozhodování zohledňuje veřejný zájem, nemůže ovšem přehlížet porušování či dokonce opakovaná porušení pravidel stanovených právním řádem České republiky,“ uvedl ÚCL v oficiálním prohlášení k případu.
Úřad dále dodal, že správní řízení není ukončeno, proto s ohledem na práva pilota nemůže podávat bližší informace.
„Myslím si, že je to zkratkovité jednání ze strany Úřadu pro civilní letectví. Zaprvé to není poprvé, co se něco takového stalo. Zadruhé se domnívám, že Úřad pro civilní letectví si nejdřív měl vyžádat stanovisko našeho generálního ředitelství, což neudělal, a přijmout jeho pokutu. Domnívám se, že ten postup byl principiálně špatný. Samozřejmě se s tím v žádném případě nedá souhlasit,“ vyjádřil se k postoji úřadu generál Vlček.
Jiří Vlk je také jedním z pilotů, kteří po začátku ruské invaze na Ukrajinu létali na vlastní náklady na Ukrajinu s humanitární pomocí. Do země dovážel například jídlo nebo lékařské vybavení.