Ministr Chládek chce dát dětem do škol tablety. Sklidil za to kritiku
České školství má být více digitalizované. S takovým plánem přichází ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Podle něj mohou moderní technologie vyučování výrazně zrychlit a zefektivnit.
Například do roku 2020 by podle Marcela Chládka měly být součástí vyučovacích pomůcek na základních školách tablety. Ministr připomněl, že v rámci projektu Škola dotykem už dvanáct škol testuje v praxi vyučování právě pomocí tabletů a dotykových obrazovek.
„Spolupracujeme na tom se společností EDULAB (EDUkační LABoratoř), která dělá průzkum na vybraných školách. Tam část výuky probíhá díky moderním technologickým pomůckám daleko rychleji,“ uvedl.
O digitalizaci českého školství mluvili na ČRo ministr školství Marcel Chládek a Jan Wagner, šéfredaktor internetového portálu Česká škola
Klíčové podle Chládka je, aby s moderními pomůckami uměli pracovat především učitelé. Měli by proto projít proškolením.
„Důležité je, jak učitel umí pracovat se systémem. Například při používání tabletů vidí pedagog na tom svém, jak jednotliví žáci na nich pracují. Může pak idealizovat výuku, třeba ji zrychlit či zpomalit. Také se může například zapojit žák, který je nemocný a je dlouhodobě mimo školu,“ popsal ministr.
Na digitalizaci výuky podle Chládka můžou jít i prostředky Evropské unie. „Ministerstvu se přihlásila i celá řada nadnárodních společností i velkých českých firem, které chtějí finančně vstoupit do českého školství,“ dodal.
Čipy pro děti
Podle Jana Wagnera, šéfredaktora internetového portálu Česká škola, ale ministr Chládek netuší, o čem mluví. Tablety dnes podle něj školy běžně pořizují, navíc momentálně už prý probíhá 45 projektů, které mají za cíl vyškolit učitele na využívání moderních dotykových technologií.
„Několik tisíc učitelů už se v současné době školí, to znamená, že my na to nemusíme čekat. Bohužel pan ministr Chládek se chová jako obchodní zástupce jedné konkrétní firmy a propaguje stále jeden projekt, když takových projektů jsou desítky,“ upozornil.
„Žádný systém se učit nemusíme, systém nepotřebujeme, dnešní doba systémy tohoto typu nevyžaduje,“ dodal Wagner.
Navíc psycholog Jan Lašek upozorňuje na to, že by se děti měli naučit nejdřív číst a psát bez využití elektroniky. „Kde je řečeno, že to budou mít celý život. Tužku a papír a knížku budou mít celý život,“ zdůraznil.
Kromě tabletů by ministr školství Marcel Chládek z ČSSD chtěl zavést pro děti i čipy. „Žák má čip. Vstupuje do školy na základě čipu. Když si nečipne na začátku a pustil by na čip dalších deset žáků, těch deset žáků nebude zaregistrováno v třídnici,“ doplnil s tím, že takové případy by pak systém měl hlásit okamžitě sms zprávou rodičům.