Ministr dopravy chce Ředitelství silnic a dálnic změnit na akciovou společnost. Doufá ve zrychlení staveb
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) chce přeměnit státní příspěvkovou organizaci Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost. Je to podle něj nezbytná cesta, jak zrychlit přípravu dopravních staveb. Řekl to v úterý při návštěvě Ústeckého kraje. Rád by, aby se podařilo Ředitelství transformovat do dvou let. O změně Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost se hovořilo už za minulých vlád.
Plán na zahájení transformace hodlá Kremlík předložit na jednání vedení ministerstva ještě tento týden. „Nechal jsem si na ministerstvu vypracovat některé varianty, které by z hlediska dopravní infrastruktury, financování infrastruktury, z hlediska odpovědnosti právnické osoby mohl vést k efektivnější výstavbě a urychlení výstavby. Zítra tento materiál budeme projednávat a předpokládám, že bude schválen a mohou začít první kroky k transformaci,“ řekl ministr v úterý.
Podobnou změnu se podle něj podařilo uskutečnit u Letiště Praha a Českých drah. Podle Kremlíka je možné, že to bude vyžadovat změnu některých předpisů, ale první kroky k přeměně státní organizace mohou začít.
Nový úsek Pražského okruhu i zahájení dostavby D3. Pro dopravu bude podle Babiše klíčový rok 2024
Číst článek
Ministerstvo se podle něj nechalo inspirovat například rakouským modelem. „Mám od toho (od změny na akciovou společnost) velká očekávání, a to z hlediska odpovědnosti, z hlediska profesionality lidí, i z hlediska toho, že ty lidi konečně budeme moci za kvalitní práci zaplatit. To samozřejmě dnes nejde, protože Ředitelství silnic a dálnic je příspěvková organizace,“ uvedl Kremlík.
Chtěl by, aby se Ředitelství silnic a dálnic stalo akciovou společností do dvou let, ale proces mohou podle něj ještě zbrzdit legislativní změny, které budou zřejmě nutné.
Jak v úterý při návštěvě Ústeckého kraje konstatoval premiér Andrej Babiš (ANO), příprava některých dopravních staveb trvá i 20 let, což je podle něj nepřijatelné. Při schválení podoby konkrétní stavby navíc trvá i deset let, než se ji podaří uskutečnit.
O tom, že by se Ředitelství silnic a dálnic mělo změnit na akciovou společnost, hovořil tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) už v roce 2011. Podobná myšlenka se objevovala i později.